Sådan skriver du gode title og meta descriptions
Title og meta descriptions handler ikke længere bare om at overholde nogle bestemte længdemål. Læs med, og få vores bud på, hvordan du skriver gode title og meta descriptions til hjemmesiden!
Der var engang, hvor det bare handlede om at have det vigtigste søgeord med først i din title og meta description — samt overholde længdemålene i pixels for de to vigtige sæt meta-data om indholdet på siderne på din hjemmeside eller webshop.
Men i dag er længdemålene blevet mere flydende — og title og meta description spiller ikke længere nogen rolle, når Google skal vurdere, hvilke søgeord dine sider skal ranke for.
I stedet er det nogle helt andre ting, du bør have fokus på, når du skriver dine title- og meta descriptions.
Ingen klare anbefalinger på tegn- eller pixelantal på title og meta
Hvor meget vi ser af din sides title og meta description i søgeresultaterne afhænger helt og holdent af skærmstørrelsen på den enhed, som du foretager din søgning på.
Så på nogle enheder vil din title og meta description vises fuldt ud, mens der på andre enheder enten vil blive klippet nogle ord eller tegn af den. Eller de vil virke for korte. Eller også vil – gælder især meta descriptions – indholdet af title og meta description blive erstattet af eller få tilføjet et andet tekstuddrag fra din side, så elementet bedre passer til, hvor meget plads der er i visningen.
Pas på lange ord i title og især i meta descriptions
Det betyder også, at titles på nogle mobile enheder vil blive vist på to linjer og meta descriptions på tre. Det giver nogle helt andre udfordringer med brugen af lange ord.
For skal du udnytte what ever længde Google viser din title og meta decription i, når den vises over flere linjer, skal du ifølge Torbjørn Flensted helst undgå lange ord. For er ordet for langt til at stå i første linje, ryger hele ordet ned på næste linje – og de pixels du dermed mister i første linje, bliver til tom og dermed spildt plads i din sides ”salgstale” i søgeresultaterne.
Så tænk over hvor lange ord du bruger og hvor langt henne i din title og meta description, de er placeret. Men hvor ”langt henne” helt præcist er, besværliggøres af, at Google tilpasser længden på visningen af title og meta description til den platform, som søgeresultaterne vises på. Så det er lidt øv med øv på.
Er det nødvendigt med lange ord, så overvej eventuelt at smide en bindestreg eller to ind i ordet, så det bliver opdelt i stavelser. Selv om det ser lidt læsebogsagtigt ud.
Længeanbefalingerne gælder stadig, men…
Så tilpasningen til forskellige skærmopløsninger betyder reelt set, at du fremover ikke behøver at gå så højt op i de anbefalede maksimumlængderne på title og meta descriptions.
Googles sædvanlige anbefalinger gælder fortsat (og måles fortsat i pixels). Så det er stadig en god ide at overholde dem. Og så leve med at, hvor meget der vises af dem, afhænger af skærmopløsningen.
Ifølge eksperterne har de afkortede titles og meta descriptions ingen indflydelse på effekten af din tekst. For:
Afkortede title og meta description skader ikke dine placeringer
Selvfølgelig er det ærgerligt, hvis Google klipper dit call to action i slutningen af din meta description – eller skærer dit brandnavn af sidst i din title. Men nok mest kun for din egen forfængelighed.
Google både læser og indekserer hele din title, selv om den korter den af, når den viser den. Så den har stadig den samme vægt i søgemaskinens algoritmer, når de skal beregne din placering i søgeresultaterne.
Meta description indekseres fortsat ikke – og sådan har det været siden 2009.
Afkortede title og meta descriptions ødelægger heller ikke din CTR
Afkortede title og meta descriptions synes heller ikke at ødelægge folks lyst til at klikke på dit søgeresultat. I hvert fald ikke ifølge Torbjørn Flensted og hans SEO.dk-teams analyser.
Titles på mellem 15 og 40 karakterer får flere klik
Men BACKLINKOs seneste CTR-analyse kan dog godt tolkes sådan, at det faktisk har en effekt, at i hvert fald din title bliver afkortet. For ifølge denne analyse får title-tags på mellem 15 og 40 tegn 8,6 % flere klik end titles, der længdemæssigt ligger uden for dette område.
Den øgede lyst til at klikke på dem, kunne måske skyldes, at titles på den længde sjældent bliver vist afkortet. Men det er min egen konklusion, som jeg ikke har nogen dokumentation for.
Men hånden på hjertet: Vælger du nogensinde et søgeresultat fra, bare fordi title og/eller meta description har fået klippet enden af?
Sørg for at starte med det vigtigste først
Men hvordan skal du så formulere din title og meta description, så du ikke risikerer, at du får kortet noget vigtigt af.
Jo, det handler naturligvis om at få skrevet det vigtigste først i både title og meta description. Jo længere du kommer hen i teksten, jo mindre vigtigt er det, der skal stå.
Altså skal du bruge den såkaldte journalistiske nyhedstrekant, når du skriver din title og meta description. Det er den, der strukturerer en journalistisk nyhedsartikel, så nyheden kommer først og detaljerne følger bagefter. Derved kan der klippes i teksten bagfra, når layouteren skal have avisside til at gå op, uden at de vigtigste detaljer eller pointer forsvinder fra artiklerne på siden.
Så start med de vigtige søgeord og budskaber først. Og har du nogle meget vigtige USP’er, et vigtigt CTA, eller føler du, det er vigtigt at få nævnt dit brand. Så skriv det først i teksten. Og fyld så ud med det, du synes, der kan tåle at blive klippet fra.
Bonustrick: Titles der er formuleret som et spørgsmål giver flere klik
Ifølge Backlinko er et andet smart trick at formulere sidens title som et spørgsmål. Det kan give dig helt op til 14,1 % flere klik på dit søgeresultat.
Det giver dog nok mest mening, hvis du skriver en artikel eller et blogindlæg. En title til en produkttekst giver næppe mening af formulere som et spørgsmål. Ville du klikke på en title der hed: ”Er Jensens webshop den billigste med Nikon D‑650?”, for at gå ind og læse om et kamera på en webshop?
Tjaaa…
Er Power-words noget skidt i title og meta?
Power-words er en af de ordklasser, som både vi selv og Torbjørn Flensted plejer at anbefale, altid at have med i din title. Men ifølge Backlinko får titles med Power Words 13,9 % færre klik end titles uden. Mit gæt er dog, at det ikke er alle Power Words, der har lige uheldig indflydelse på klikraten.
Således nævner Brian Dean selv, at han antager, at de Power Words som har størst negativ effekt, er dem, der oftest bliver brugt til clickbait-overskrifter på andre medier, som f.eks. Facebook. Det drejer sig f.eks. om Power Words som:
- Hemmelig
- Kraftfuld
- Ultimativ
- Perfekt
- Bedst
- Vanvittig
- Fantastisk
- Overraskende
- Utrolig
Så de mere sensationelle og de kommercielle Power Words som f.eks. ”innovativ”, ”billig”, ”tilbud” og så videre, skal du holde dig fra i din title.
Følelsesladede titles får 7,3 % flere klik
Til gengæld viser Backlinkos CTR-analyse, at de mere følelsesladede titles får 7 % flere klik på din title. Til at skabe enten en positiv eller negativ følelse i teksten kan du med fordel anvende Power Words i kategorierne lyst, vrede, snyd og frygt.
I disse 4 Power Words-kategorier finder du f.eks. ord som ”vindende”, ”gode” og ”nemme”, der alle skaber en positiv følelse hos læseren. Og ”kedelig”, ”negativ” og ”triviel”, der kan være med til at skabe en negativ følelse hos læseren. Vil du se alle de Power Words, der tilhører de nævnte kategorier, så hent vores gratis e‑bog om Power Words her.
Så selv om eksperter som Brian Dean siger, at du skal undlade Power Words, så er det altså ikke alle Power Words, du skal skrotte.
Hvad gør en title følelsesladet?
Men når det så er sagt, kan det være svært helt entydigt at definere, hvornår en title er følelsesladet – og det kan i nogle tilfælde også være svært at forudsige, hvilken slags følelse den valgte ordlyd vækker. For vi reagerer alle sammen forskelligt på den slags ord.
En ting er sikker! Lige som med Power Words er det vigtigt, at du ikke overgør det. Bruger du for voldsomme ord og vendinger, smager din title alt for meget af clickbait. Men så længe det holdes mere stille og seriøst, virker det efter hensigten.
Bruger du søgeordet, får du stadig flere klik
Backlinkos CTR-analyse viser, at det stadig giver værdi både SEO- og CTR-mæssigt at nævne det vigtigste søgeord i title, meta description og webadresse (URL. For folk bruger stadig søgeordet som en bekræftelse på, at det pågældende søgeresultat er relevant for dem at klikke på.
Men kun, hvis du ikke overgør det! Ellers virker det spammy. Brug kun det vigtigste søgeord en gang i title, ikke to gange. Det er endnu en af Torbjørn Flensteds anbefalinger, som han nævner i den podcast, jeg tidligere har omtalt.
I meta descriptions er to instanser af søgeordet i orden. Men nævner du det tre gange i din meta description, har det negativ indvirkning på din Click-Through-Rate. Begge anbefalinger gælder dog ikke, hvis søgeordet bøjes, så det passer ind i den grammatiske sammenhæng i teksten.
Skal du have tjekket op på jeres titles og meta descriptions?
Har du brug for at få opdateret jeres titles og meta descriptions, så de bedst muligt sælger klikket til jeres hjemmeside ind?
Så klik på Kontakt os-knappen herunder, send en mail til info@yes-marketing.dk eller ring på 29 72 55 73.