Transformationen lukker salget!
Det er fordelene, som gør dit produkt interessant for kunderne. Men det er den transformation, produktet skaber for dem, der overbeviser dem om at købe det. Læs med her, og find ud af, hvordan du bruger transformationen til at lukke salget i dine salgstekster.
Hvis dit produkt kan ændre den måde, folk ser sig selv på — eller endnu bedre: Hvordan andre mennesker beskriver dem! – har du meget større chance for, at folk vil købe det af dig.
Derfor er det ikke overraskende, at de produkter som har størst succes, netop er dem som skaber en transformation hos deres kunder.
Men hvordan får du dit produkt til at se ud som om, det kan gøre det?
Det gør du ved at se nærmere på, hvordan kunderne har det med det problem, som dit produkt løser for dem. Og hvordan de meget hellere vil se sig selv i relation til dette.
Altså er det den følelsesmæssige transformation fra før til efter, du skal fokusere på. Samt hvordan det får kunden til at fremstå som en meget bedre version af dem selv.
Hvad er en transformation?
En transformation handler om at gå fra en tilstand til en anden.
I det her tilfælde handler det om den følelsesmæssige forandring, som kunden oplever, ved at han eller hun køber og bruger dit produkt.
Før købet har han eller hun nogle negative følelser 😢 omkring det problem eller den udfordring, produktet løser for dem.
Men så køber de produktet!
Og pludselig føler de noget positivt 😀, fordi de har fået løst problemet eller fjernet udfordringen, som forhindrede dem i at opnå det, de gerne ville ✌🏻.
Samtidig åbner der sig måske en masse nye muligheder for kunderne, som de ikke havde før.
Så kan du få beskrevet den transformation – og de nye muligheder – i dine salgstekster, kan du virkelig få boostet 💣dit salg.
Hvordan finder du frem til transformationen?
For at kunne beskrive transformationen, skal du først identificere de følelser, kunderne har, før de får problemet løst eller drømmen opfyldt.
Dernæst skal du identificere de følelser, de får, når først problemet er løst eller drømmen er opfyldt.
Hvad føler de før købet?
Når du skal identificere de negative 😥 følelser, som dine kunder har før købet, skal du spørge dig selv:
- Hvad er det, dine kunder gerne vil?
- Hvad forhindrer dem i at gøre det?
- Hvad betyder det i værste fald for dem?
- Hvordan får det dem til at føle sig?
- Hvordan får det andre til at sige om dem?
Hvad føler de efter købet?
Dernæst skal du identificere de positive 😊 følelser, som kunderne får efter købet. Det kan du gøre ved at spørge dig selv:
- Hvordan føler kunderne det, når de endelig få løst problemet eller opfyldt drømmen?
- Hvad kan de nu, som de ikke kunne før, og hvad betyder det for dem og deres fremtid?
- Hvordan vil andre beskrive kunderne, når de først har fået løst deres problem?
- Hvordan ser de sig selv om f.eks. et år efter de har løst problemet eller opfyldt drømmen?
Hvordan bruger du transformationen i praksis?
Dernæst skal du indarbejde transformationen i dine produkttekster, landingssider, blogindlæg, SoMe-poster, og hvordan du nu ellers henvender dig til kunderne.
Broen – den klassiske copywriting-skabelon
En af de helt klassiske måder at bruge transformationen aktivt i dine salgstekster kaldes for ”broen”. Her starter du med det problem, som kunderne gerne vil have løst. Og gør så problemet værre ved at fokusere på, hvor frustrerende 🤔, irriterende 😣 og utilfredsstillende 😫 en situation, de at står i. Samt hvor slemt det i værste fald kan gå, hvis kunden ikke gør noget.
Dernæst beskriver du, hvor fantastisk det hele bliver for kunden 😎, når de først får problemet løst. Hvad der så bliver muligt for dem, og hvor dejligt 🤗 det bliver at slippe for alle frustrationerne – og hvor glade og lykkelige 🤩 de bliver. Samt måske også hvor meget bedre deres fremtid ser ud om f.eks. et år.
Og så er det, du introducerer det produkt eller den ydelse som broen 🌉, der binder de to verdener sammen. Det gør det indlysende for kunden, hvordan dit produkt skaber den transformation, som de ønsker sig.
Derefter slutter du af med dit call to action – og så kommer resten helt af sig selv 😊.
Spil på frygten, og væk folks beskyttertrang
Du kan også vælge at spille på det værste, der kan ske for dem, hvis de ikke får løst deres problem.
Derved øger du faktisk folks interesse for dit produkt. For som mennesker (og alle andre pattedyr) er vi mere tilbøjelige til at anskaffe noget, som kan beskytte os 🤔, og det vi allerede har, end vi er interesseret i at købe noget nyt, som vi så skal passe på 🚸.
Derfor bør du faktisk altid bruge et element af frygt i din markedsføring og i dine salgstekster. Men overgør det ikke. For meget frygt i markedsføringen kommer meget nemt til at virke lige som for meget salt i maden. Det gør den uspiselig.
Vind kunden med transformationen
Kan du få kunderne til at se den transformation for sig, som dit produkt skaber, viser erfaringerne, at der er meget større chance for at de køber. For som allerede nævnt, er de brands og produkter, som har opnået størst succes i verden, dem som skaber en mærkbar transformation for deres kunder. Om ikke andet så mentalt.
Ved at du beskriver situationen før og efter købet af dit produkt, får du nemlig dine kunder til at se det for sig. Derved bliver dit budskab nemmere at forstå og huske. For vores hjerne er meget bedre til at forstå konkrete følelser og handlinger, som vi kan se for vores indre øje.
Visualiseringen virker på samme måde, som når eliteatleter forestiller sig, at de vinder et vigtigt løb. Det får kunderne til rent fysisk at føle transformationen. Det gør det endnu mere sandsynligt, at de køber dit produkt.
Så husker du at bruge transformationen aktivt i din markedsføring og dine salgstekster, vinder du flere kunder og får din forretning til at vokse.
Og har du brug for at få nogen til at beskrive transformationen bedre, end du selv kan, klikker du bare på knappen lige herunder: