Sådan skriver du afsnit til nettet
Når du skriver afsnit til nettet, skal du holde dem korte. Det gør dem lettere at overskue for læserne – især på mobilen. Læs her, hvordan du skriver afsnit, der leder de besøgende hele vejen igennem din tekst – eller i det mindste gør det nemmere at skimme den.
Alle og enhver kan da finde ud af at skrive en sætning!
Eller kan de? For de sætninger du lærte at skrive i skolen, var opbygget efter den akademiske tradition. Den skaber helt automatisk alenlange sætninger som dem, du sikkert husker tilbage på med gru fra din studietid.
Det får ingen til at gå i gang med at læse din tekst – da slet ikke, hvis de ikke er vilde med at læse i forvejen.
Nej, når du skriver afsnit til nettet, skal du gribe det helt anderledes an!
Hvis teksterne på nettet var skrevet på samme måde som i en bog, ville de ikke være særlig sjove at læse. Slet ikke hvis du i forvejen ikke er vild med at læse.
Skriv mobilvenlige afsnit
Et godt tekstafsnit til nettet er et kort og mobilvenligt afsnit.
Det er et afsnit på maksimum 70–75 ord – og gerne færre. Derved kan du nemlig overskue hvert enkelt afsnit i teksten, uden at du behøver scrolle på mobilen. Det gør det nemmere og mere indbydende at læse teksten – også fordi du ved, hvor langt du skal læse, før der kommer et nyt afsnit.
For selv om mobilskærmene bliver større, er der stadig en meget stor del af befolkningen, som har mobiler med en lille skærm på størrelse med en Apple iPhone SE eller iPhone 8. Og her er der ikke plads til ret meget mere end 70 ord, før du skal i gang med scrolle. I hvert fald hvis teksten skal have en størrelse, der gør den nem at læse på mobilen.
Mange korte sætninger
Ønsker du at gøre afsnittet endnu lettere at læse? Så skal du opdele det i flere korte sætninger. Undgå så vidt muligt sætninger på over 20 ord. Og hold gerne hver sætning kortere end det.
Bliver sætningen for lang, eller har den mange indskudte led, kan du overveje at konvertere den til en punktopstilling.
Det kræver ekstra flair for sproget og en god portion opfindsomhed at skrive i korte sætninger.
Hold dig til en pointe eller et emne i hvert afsnit
Holder du dig til at skifte afsnit, hver gang du kommer med en ny pointe? Eller hver gang du skifter emne? Så bliver teksten meget nemmere at læse.
Derved bliver hvert enkelt afsnit en afsluttet enhed – og det gør hele teksten meget lettere at forstå.
Og saml afsnit om det samme emne under den samme mellemrubrik.
Så se hvert afsnit som endnu et argument for dit budskab, endnu en fordel for dit produkt eller endnu en grund til, at den besøgende skal vælge jer som kunde. Eller hvad der nu er tekstens overordnede formål.
Skriv hvert afsnit efter den journalistiske nyhedstrekant
Vælger du samtidig at skrive hvert enkelt afsnit efter den journalistiske nyhedstrekant, forøger du denne effekt – ligesom du gør teksten nemmere at skimme.
Den journalistiske nyhedstrekant sætter flere kroge i din læser, fordi den første sætning i hvert afsnit fungerer som overskriften på afsnittet. De efterfølgende sætninger uddyber overskriften, og giver de nødvendige detaljer og argumenter arrangeret efter faldende vigtighed.
Derved er du sikker på, at selv en læser, der skimmer teksten hastigt, får de vigtigste budskaber med fra siden. Og nemt kan dykke ned i detaljerne i de afsnit, han eller hun finder interessante.
Den journalistiske nyhedstrekant har været brugt lige siden journalister sendte deres artikler over telegraflinjerne i det vilde vesten. Nåede hele teksten ikke frem, havde avisen fået den vigtigste nyhed.
Giv teksten rytme med forskellig længde på afsnittene
Har du mange afsnit med samme længde, bliver teksten nemt monoton at se på. Det sker hurtigt, hvis du holder dig til at opdele teksten i mange korte afsnit.
Men sørger du for at variere længden på de enkelte afsnit, bliver teksten meget mere spændende at læse.
Så har du lige haft to korte afsnit, skal du vælge at skrive et længere afsnit næste gang. Og vice versa. Derved får teksten en form for rytme og bliver mere interessant at se på. Samtidig kan du bruge de forskellige længder til at indikere afsnittets rolle i teksten.
Konklusioner kan du holde på korte afsnit, der kun fylder en linje.
De mere uddybende afsnit kan så være længere, så de f.eks. fylder to eller flere linjer på en computerskærm – og dermed endnu flere på en mobil- eller tabletskærm.
Hold det første afsnit ultrakort
Et godt trick til at få folk i gang med din brødtekst, er at starte den med et kort afsnit på en enkelt linje. Ja, allerhelst med en kort helsætning. Sådan som jeg har gjort det i denne artikel.
Brug gerne et spørgsmål eller en konstatering til den første sætning. Det vil læseren helt automatisk forholde sig til. Helst formuleret lidt udfordrende. Eller så det vækker læserens nysgerrighed. Eller får dem til at tænke: Det kan da ikke passe?
Et andet godt trick er at starte med en historie.
Brug mellemrubrikker – gerne i flere niveauer
Skal du hjælpe de besøgende til at få et endnu bedre overblik over din tekst? Så skal du sørge for at bruge mellemrubrikker oftere end du er vant til.
Gerne for hver 3 til 5 afsnit. Og gerne i flere niveauer.
Derved får du opdelt de mange afsnit i teksten, så det er nemt at se, hvilke der hører sammen – og hvad du kan forvente dig af dem som læser.
Afsnittene skal hjælpe læseren gennem teksten
Bruger du de tips, jeg har givet dig ovenfor, komme afsnittene i din tekst til at hjælpe din læser gennem teksten.
Derved øger du sandsynligheden for, at læseren får alle dine pointer og det budskab, som din tekst har. Det øger chancen for, at vedkommende ender med at blive kunde i din butik.
Samtidig holder det den besøgende længere på siden. Noget som Googles Rank Brain vil premiere dig for, næste gang din side vises som søgeresultat for en lignende søgning på Google.
Skal vi skrive jeres afsnit?
Synes du, det lyder besværligt at skrive på den måde? Eller vil du gerne have professionel hjælp til at skrive tekster til nettet, som rent faktisk bliver læst?
Så kontakt os i dag ved at klikke på Kontakt os-knappen herunder. Eller giv os et ring på 29 72 55 73, eller send en mail til info@yes-marketing.dk. Så får vi lagt en plan for, hvordan I får et endnu større udbytte af jeres hjemmeside.