Hvordan en sammenfattende sætning kan give dig en stærkere tekst
Ved at sammenfatte det aller vigtigste budskab i din tekst i en enkelt sætning, kan du fastholde dit fokus, både når skriver og redigerer din tekst. Læs med her, og lær seks forskellige måder at skrive sammenfattende sætninger på, du kan bruge til at stramme teksten op, og gøre det nemmere for din læser at fange dit budskab, og hvad det betyder for dem.
Når en besøgende lander på en side på din hjemmeside, er det vigtigt, at de hurtigt og nemt kan fange det vigtigste budskab. Samt kan finde ud af, hvad de kan bruge budskabet til i deres hverdag. Derved kan de nemt og hurtigt afgøre, om den pågældende side er relevant for dem.
Kan læseren omvendt ikke få klarhed over dette ret hurtigt, er der stor risiko for, at de går tilbage til søgeresultaterne og prøver lykken på en af dine konkurrenters hjemmesider.
Det betyder ikke bare en mistet potentiel kunde. Det kan også give dårligere placeringer i Google for de søgeord, siden skal ranke for. Specielt hvis der er mange besøgende, som opgiver og derfor hurtigt vender retur til søgeresultaterne for deres seneste søgning.
Det vil Google’s RankBrain opfatte som et tegn på, at siden ikke bør ranke så højt, som den gør for de pågældende søgeord – og altså sende din side længere ned i søgeresultaterne.
Bliv helt klar på sidens ”hvorfor”!
Derfor skal du sikre dig, at dit budskab fremstår helt klar gennem hele teksten. Det kan du gøre ved at starte med at sammenfatte tekstens vigtigste budskab i en enkelt sætning, inden du begynder at skrive den.
Derved kan du bedre holde fokus på, hvorfor du skriver teksten, og hvad den skal indeholde. Både når du skriver og redigerer teksten. Samtidig bliver teksten mere målrettet og nemmere at forstå. Det får den til at virke meget stærkere på læseren.
Brug også den sammenfattende sætning – eller en omformuleret version heraf – i tekstens underrubrik eller manchet eller først i det indledende afsnit. Derved giver du den besøgende den ønskede klarhed, der gør, at de bliver længere tid på siden og måske endda læser teksten helt til ende.
Brug din sammenfattende sætning til at afgrænse din tekst
Din sammenfattende sætning kan også bruges til at afgrænse din tekst. Derved kommer den ikke til at virke for stor eller for ufokuseret for den besøgende.
F.eks. vil ”Hvordan udvikler du en effektiv content marketing-strategi for din virksomhed” næppe kunne rummes i et blogindlæg på 500 ord. Det kræver nok nærmere en tekst på 5.000–10.000 ord. Sådan en moppedreng kan nemt blive alt for uoverskuelig at finde hoved og hale i, hvis du ikke har en stram plan for opbygningen af teksten.
Så måske er det bedre at dele emnet op i flere mindre artikler eller blogindlæg med hver sit emne og sin egen sammenfattende sætning. Samt skrive en introducerende artikel, der skaber overblik over processen og linker ud til de uddybende, underliggende artikler.
F.eks. en artikel om ”Hvad du skal overveje, før du beslutter dig for at køre en content marketing-kampagne”, en anden om ”Hvordan du definerer målgruppen for en content marketing-kampagne, så…”, en tredje om ”Hvordan du implementerer en content marketing-kampagne på din hjemmeside og skaber trafik til den, så…” og så videre.
Seks skabeloner til en sammenfattende sætning for din tekst
I praksis kan du bruge en hvilken som helst klart, enkelt og velformuleret sætning som sammenfattende sætning for din tekst. Alt efter hvad det er for en slags tekst, du skal skrive, findes der nogle gode, velafprøvede skabeloner, du kan gøre brug af. De er udviklet af erfarne copywritere, forfattere og manuskriptforfattere.
Jeg har fundet fem af de mest universelle, som jeg gennemgår herunder – og så den, du altid kan falde tilbage på, hvis de andre ikke duer.
Kan du spotte skabelonen til den sammenfattende sætning, som denne artikel er skrevet efter?
Læs med og få svaret!
Når du skal skrive en tekst, der skal overbevise folk om noget
Skal du skrive en tekst, der skal overbevise folk om et eller andet, kan du med fordel bruge denne formel:
Påstand + grund(e)
F.eks. ”Du skal søgemaskineoptimere dit indhold, så du får bedre placeringer i søgeresultaterne.
Når du skal skrive en praktisk vejledning
Skal du skrive en praktisk vejledning om et eller andet, er det vigtigt, at den besøgende hurtigt kan spotte, hvilket problem vejledningen vil løse for dem, samt hvad de får ud af at følge den. Det kan f.eks. gøres med denne formel:
Problem/udfordring/emne
+ (omfanget af ) vejledningen
+ vigtigste fordel(e) ved vejledningen for læseren
F.eks. ”Få bedre placeringer i søgeresultaterne med denne 10 trins guide til at søgemaskineoptimere dit indhold, uden du behøver kende noget som helst til SEO.”
Når du skal skrive en salgstekst
Skal du skrive en salgstekst eller en sælgende landingsside, kan du med fordel bruge den kendte copywriter Ray Edwards eviggrønne skabelon til en sammenfattende enkeltsætning for salgsteksten:
Enhver {målgruppe} kan {det problem de vil løse} ved at bruge {dit produkt}, fordi {vigtigste fordel ved produktet for målgruppen}.
Det kunne f.eks. blive til ”Enhver hjemmesideejer kan få flere besøgende og flere kunder fra hjemmesiden, fordi content marketing-kampagner målrettet tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til kunder”.
Når du skal opbygge en fængende storytelling
Skal du bruge storytelling i din tekst, er det vigtigt, at du får skabt både en karakter (hvem) og en historie, som målgruppen kan forholde sig til. Samtidig skal du have styr på historiens hvad, hvor, hvorfor og hvordan, for at din historie bliver klar, tydelig og fængende for læseren. Det kan du gøre med den kendte storyteller-formel:
HVEM er historiens hovedperson + HVOR foregår historien + HVAD er problemet + HVORFOR betyder det noget + HVORDAN hovedpersonen løser problemet
Den tilhørende sætning behøver ikke nødvendigvis opremse de forskellige HV’er i samme rækkefølge, blot de alle sammen er med.
F.eks. kunne sætningen være: ”Single-moderen Christina, som bor alene sammen med sine tre børn, får mere tid til ungerne, uden at skulle gå ned i tid på jobbet, ved at bestille sunde, velsmagende måltidskasser fra firma X.”
Præcis den historie har vi en gang udviklet en explainer-video om sammen med Animation.mu til et firma, som sælger netop måltidskasser.
Når du skal skrive en mere personlig tekst
Skal du skrive et mere personligt blogindlæg, et essay eller et narrativ, kan du finde inspiration i denne skabelon, der er lettere omskrevet fra biografi-forfatteren Marion Roachs synopsis-skabelon:
Et/en {medieplatformen du udgiver på}, der handler om/forklarer {emnet}, illustreret gennem {den historie du vil fortælle}
Emnet vil typisk være den pointe, som historien skal formidle.
Et eksempel kunne være: ”Et blogindlæg på LinkedIn, der forklarer, at hvis du vil huskes af de besøgende, er du nødt til at acceptere, at dit firma og dets produkter ikke kan tilfredsstille alle, fortalt gennem historien om en fiktiv tidligere samarbejdspartner, der var bange for at skrive noget alt for konkret på hjemmesiden af frygt for at skræmme potentielle kunder væk.”
Ovenstående er et narrativ, der var den oprindelige idé til et blogindlæg, som jeg engang udgav på LinkedIn. Det var skrevet meget mere personligt end den version, der ligger der nu. Men fordi en af mine tidligere forretningspartnerere henvendte sig og rent faktisk mente, at det da måtte være ham, jeg havde haft i tankerne, valgte jeg at skrive det om til den lidt mere blodfattige version, du kan læse nu. Kan du se, hvor meget mere nærværende teksten ville være blevet, hvis jeg havde bibeholdt det oprindelige narrativ?
Den sjette skabelon lærte du allerede i folkeskolen
Du behøver dog langt fra at begrænse dig af en af de fem skabeloner, jeg har gennemgået herover. For det er ikke altid, de giver mening til netop den tekst, du skal til at skrive.
I stedet kan du bare bruge den gode gamle indledningsformel, som du sikkert lærte, da du skrev stil i skolen. Du ved den, der starter med ”I denne stil vil jeg…” og så en sammenfatning af den vigtigste pointe ved din stil, og hvad det giver læseren.
Nu skriver hverken du eller jeg jo stile længere, så i stedet kunne du f.eks. formulere skabelonen således:
I denne artikel/blogindlæg/post vil jeg give dig <den vigtigste pointe>, der/som <hvilken fordel det giver>.
Det kunne f.eks. være: ”I denne artikel vil jeg give dig seks forskellige måder at skrive sammenfattende enkeltsætninger på, som du kan bruge til at stramme teksten op, og gøre det nemmere for din læser at fange dit budskab, og hvad de kan bruge det til.”
Og der var den så! Den skabelon jeg havde brugt til at skrive en opsummerende enkeltsætning, der rummer essensen af den artikel, du nu har læst til ende. Den indgår som en del af underrubrikken/manchetten i en lettere omskrevet version.
Hvilken skabelon passer bedst til den næste tekst, du skal skrive?
Skal vi hjælpe dig med at skabe stærkere indhold til jeres hjemmeside eller webshop?
Så kontakt os i dag ved at klikke på Kontakt os-knappen herunder, ringe på 29 72 55 73 eller sende en mail til info@yes-marketing.dk. Så kan vi sammen lægge en plan for det indhold, du skal bruge til hjemmeside, webshop, content marketing- og email-marketing-kampagner.