3 myter om SEO-tekster, der ikke holder vand
Som udvikler af content marketing møder vi mange forskellige fordomme om SEO-tekster. Lige fra at de kun er der for Googles skyld over at ingen gider læse noget på nettet og til, at det bare handler om at have tekst nok på siderne, hvis du skal være sikker på en topplacering. Men sandheden er, at ingen af delene holder vand i praksis. Det er myter, som vi tager livet af en gang for alle i denne artikel.
Alle har en holdning til SEO-tekster. De fleste almindelige webbrugere hader dem som udgangspunkt, fordi SEO-tekster i mange år har haft alt for lav prioritet hos de firmaer, der har webshops og hjemmesider. De skulle jo bare være der for Googles skyld. Så hvorfor kaste penge efter dyre skribenter, når man kunne lære en praktikant, hvordan de skulle skrives, eller ansætte en studerende, som kunne skrive dem.
Samtidig er det stadig en meget almindelig udbredt antagelse, at ingen alligevel gider læse noget på nettet. Vi skimmer og surfer bare rundt. Det er endnu en grund, til at det er ligegyldigt, hvad der rent faktisk står i den tekst, der er på siderne.
Men i efterhånden en del år er Google blevet mere opmærksomme på teksterne på siderne. De er blevet bedre til at forstå og vurdere teksterne. Alligevel mange mange fortsat, at den vigtigste parameter er, hvor mange ord der var i teksterne.
Men ingen af de tre ting, holder vand i praksis – og har du været i tvivl, slog den opdatering Google rullede ud i august 2018 en tyk streg under det. Kvalitetstekster der indeholder den nødvendige grad af ekspertise og autoritet og skrevet på baggrund af troværdige kilder er vejen til en topplacering i søgeresultaterne.
Så lad os få aflivet de tre mest sejlivede myter om webtekster en gang for alle.
Hold fast! For nu svinger vi øksen.
Myte 1: Du skriver kun tekst på din hjemmeside for Googles skyld
Så er du sikkert også lidt ligeglad med kvaliteten af den tekst, der står, når bare den indeholder de søgeord, siden skal ranke på. For i din verden er der jo alligevel ingen mennesker, der skal læse den.
Men hvorfor egentlig gå efter at sætte en tekst på hjemmesiden, som dine besøgende ikke får noget ud af? Hvorfor ikke skrive en god, informerende og relevant tekst, der indeholder de samme søgeord? For som vi skal se lidt senere, gider folk jo faktisk læse noget på nettet.
Gode, informative og relevante tekster giver en meget bedre brugeroplevelse for de besøgende, og kan måske ligefrem:
- Skabe et meget mere positivt indtryk af jeres firma
- Generere mange flere købeparate leads og henvendelser
- Konvertere flere besøgende til kunder i jeres webshop
- Skabe flere delinger på de sociale medier, der tiltrækker nye kunder
Samtidig får I mulighed for at give Googles vigtige RankBrain-algoritme får to vigtige indikationer på, at jeres side er et godt bud på den søgning, den er blevet vist i søgeresultaterne for. Især hvis:
- Folk bliver længe på jeres sider (høj ”dwell time”)
- Folk sjældent kommer tilbage til søgeresultaterne igen efter kun at have besøgt en side på jeres hjemmeside (Lav ”bounce rate”)
Så selv om det måske er billigere at få praktikanten eller studentermedhjælpen til at skrive teksterne til hjemmesiden, er det i praksis spild af både penge og ord, kun at skrive tekst på hjemmesiden for Googles skyld.
Myte 2: Du tror, folk ikke gider læse noget på nettet
Der var engang, det var sandt. Det var den gang, vi havde flimrende skærme med gammeldags katodestrålerør, vi læste hjemmesiderne på. Men sådan er det ikke længere. For i dag er skærmopløsningen – og dermed læseoplevelsen – blevet meget bedre på grund af moderne fladskærme. Ja, skærmopløsningen er faktisk tit bedre end på papir. Det har gjort folk mere villige til at læse på nettet, fordi det i dag minder mere om at læse i en bog.
Det bekræftes af alle de undersøgelser, der findes om, hvor lange tekster vi læser på nettet. De viser med alt tydelighed, at folk ikke er bange for at læse tekster på op til flere tusinde ord. Ja, faktisk viser flere forskellige undersøgelser, at lange tekster på over 2000 ord i dag giver bedre resultater end de korte ”standardtekster” på 4–500 ord, som tidligere var normen for en tekstside på nettet.
Et enkelt dansk online marketing-bureau proklamerer, at de efter en analyse af over 1,2 millioner danske hjemmesider, har fundet frem til en standardlængde på mellem 400 og 500 ord i gennemsnit på de sider, der ranker i toppen af Google på dansk.
Det skyldes dog primært, at netop denne ordlængde har været standarden herhjemme i mange år på firmahjemmesider indenfor de fleste brancher. Altså er der masser af potentiale i at skrive længere tekster, der både giver værdi for læsere og Google.
I dag er den største udfordring designet af tekstsiderne
Desværre er designet af hjemmesiderne sjældent med til at hjælpe på bruger- og læseoplevelsen på sider med lange tekster. Oftest ender lange tekster på mange tusinde ord med at fremstå som en mur af tekst. Den indbyder på ingen måde til, at du som besøgende får lyst til at dykke ned i teksten – og dermed blive længe på siden.
Men ved at gøre mere ud af designet på sider med lange tekster, kan du gøre teksten mere lækker og appetitlig for de besøgende. Så ved at bryde tekstmuren ned, får du meget mere ud af din investering i lange tekster.
Myte 3: Du mener, din side kommer til at ranke bedre, hvis der er masser af tekst på den
Det er dog ikke kun, fordi folk ikke længere har noget imod at læse længere tekster på nettet, at alverdens hjemmesider i dag bugner af sider med tekster på både 2000, 3000 og 5000 ord.
Det har nemlig også længe være en udbredt antagelse, at Google præmierer hjemmesider med lange tekster. Det skulle de efter sigende gøre, fordi Google antager, at mange ord på siden er et tegn på, at den indeholder mere og bedre viden om det emne/søgeord, teksten omhandler.
Selv om der i nogen grad er en smule sandhed i den påstand, nytter det ikke bare at fylde ekstra ord på siden. Du skal også have noget relevant information at komme med om emnet hele vejen ned gennem teksten.
For det er relevansen af ordene på siden, der skaber den længere dwell time, som Google RankBrain tager som indikation på, at teksten giver mening at ranke højt for den pågældende søgning. Det er ikke bare fordi, der er mange ord på siden.
Er hele er halvdelen eller mere af teksten på en side fuld af tomgangssnak og ligegyldigheder i forhold til sidens søgeord, og den søgehensigt de besøgende havde, da de fik vist siden i søgeresultaterne, giver de mange ekstra ord ingen gevinst.
Så mange ord er bestemt ikke den sikre vej til toppen af søgeresultaterne. Det kan lige så godt føre siden direkte ud over afgrunden på selvsamme søgeresultater.
Hverken Google eller besøgende har nogensinde straffet godt indhold
Uanset hvilke af de tre fordomme, du har om tekster til nettet, er der én og kun én ting, der står fast! Hverken besøgende eller Google har nogensinde straffet hjemmesider med godt indhold.
Derfor er det vigtigt, altid at udvikle eller få udviklet inspirerende, spændende og unikt indhold, der kan fastholde de besøgende og honorerer alle Googles krav uden at en menneskelig læser kan bemærke det. Det er den sikreste vej til gode placeringer i søgeresultaterne – der også tåler den næste algoritmeopdatering fra Google.
Skal du have tekster, der blæser på myterne og skaber resultater for din forretning?
Så klik på Kontakt os-knappen herunder, send os en mail på info@yes-marketing.dk eller book et online møde med os her. Vi er altid klar til en uforpligtende snak om, hvordan vi skal løfte jeres tekster og udvikle indhold, der tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til kunder.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!