SEO tekster i dag er lig med kvalitetstekster
Selv om vi faktisk hader betegnelsen SEO-tekster, er den slags tekster noget helt andet i dag, end det var, dengang betegnelsen blev brugt nedsættende om dårlige tekster på nettet. Dem er der ikke plads til, hvis du skal ranke for noget som helst i dag. For SEO-tekster i dag er lig med kvalitetsindhold! Læs her, hvordan du skriver dem!
Der var en gang, hvor det var nok at sørge for, at søgeordet blev nævnt nok steder i teksten, til at Google kunne gætte det, samt skulle stå på bestemte steder. Hvad der ellers stod på siden var nærmest ligegyldigt.
De tider har efterhånden været forbi i nogle år og siden indførelsen af Google RankBrain, er kravet til kvaliteten af jeres indhold på hjemmesiden steget. Så hvis du stadig tror, at SEO-tekster er et nødvendigt onde, for at din side kan findes i Google, kan du godt tro om igen.
Giver teksten svar på brugernes spørgsmål?
I dag handler god SEO først og fremmest om at sikre, at den tekst der står på siden, svarer præcist på den hensigt, som brugeren af en søgemaskine som f.eks. Google havde med sin søgning.
Det giver brugeren den bedste oplevelse med søgemaskinen. For derved hjælper søgemaskinen dem videre med det problem, den opgave eller hvad der nu var årsagen til, at de foretog søgningen.
Hvad får nogen til at gribe ud efter sin mobiltelefon en helt almindelig tirsdag aften, for at søge efter “opfriskning af lædersofa”?
Brugeroplevelsen betyder mere end noget andet
Så brugerens oplevelse med teksten er det vigtigste, du skal have for øje, når du vil søgemaskineoptimere din tekst. Giver du brugerne en god oplevelse, smitter det jo af på søgemaskinens anseelse, fordi det var dem, der sendte de besøgende i din retning.
Hvor godt teksten passer til hensigten med brugerens søgning, er lige præcis hvad RankBrain sladrer om. Det foregår rimelig lavpraktisk ved at måle på den tid, folk bruger på din hjemmeside, samt hvor hurtigt de kommer tilbage til Google, efter de har besøgt siden.
Er der mange folk, som bliver længe på din side, når de foretager den pågældende søgning? Så tager RankBrain det som et tydeligt tegn på, at teksten var relevant og interessant for brugeren. Det sender teksten opad i søgeresultaterne.
Bruger de kun kort tid på siden og vender hurtigt tilbage til søgeresultaterne for at prøve et andet bud? Så er du sikker på at ryge længere ned i søgeresultaterne, næste gang nogen foretager den samme søgning.
Så enkelt er det! Vil du optimere din tekst bedst muligt til RankBrain, har vi en artikel lige her om, hvordan du gør.
Match hensigten, ikke bestemte søgeord
Det er heller ikke nok længere, bare at sørge for, at gentage søgeordet et bestemt antal gange, samt at placere det på bestemt steder. Selv om det bestemt stadig kan hjælpe en smule, er valget af de søgeord, som siden skal indeholde, blevet en meget mere kompleks størrelse at arbejde med.
Sørg for at søgeintentionen er den samme for alle de søgeord og ‑fraser, du udvælger til siden. De ord du udvælger vil oftest have den egentlige hensigt (slutmålet) med søgningen “stående mellem linjerne” — og den kan godt være lige så overraskende som på billedet!
For i dag skal du sørge for, at de søgeord og ‑fraser, du udvælger til siden, alle sammen matcher den samme søgeintention, som brugerne havde med deres søgning. Lad være med at matche forskellige søgeintentioner i den samme tekst og drop den gamle ide om, at sørge for at have flere bøjninger af søgeordet med i teksten. Google kan selv bøje ordene idag.
Men jo mere målrettet din gruppe af søgeord og relaterede termer (derom senere) passer til den besøgendes hensigt med søgningen, jo bedre vil dit indhold ranke. Så gruppér alle søgeord efter søgehensigt i stedet for forskellige bøjninger eller forskellige fraser med søgeordet.
Husk relaterede ord og fraser
Når Google skal vurdere indholdet på din side, gør de det på baggrund af en sammenligning af indholdet på de sider, der ligger højest i søgeresultaterne for den pågældende søgning. Derved identificerer Google ord, terminologier og fraser, som din tekst også bør indeholde, for at være lige så god eller bedre til at beskrive emnet, end de sider der allerede ranker højt for søgningen.
En artikel om Københavns bydele bør f.eks. indeholde navnene på en eller flere bydele i København. Tilsvarende bør en søgning på ”Mercedes-biler” indeholde en eller flere modelbetegnelser som f.eks. A180, C220 eller E350. Eller referere til de forskellige modelserier som f.eks. A‑serien, E‑serien og S‑serien.
En søgning på “Mercedes-biler” må forventelig indeholde noget om de forskellige serier eller bestemte Mercedes-modeller (Kilde: Mercedes-Benz.dk).
Skriver du f.eks. en introducerende tekst til fundraising, forventer Google – baseret på andre folks søgninger og hvad andre hjemmesider skriver om emnet – at der udover søgeordet ”fundraising” også indgår svar på spørgsmål som ”Hvad er fundraising?”, ”Fundraising hvordan?” eller ”Hvad betyder fundraising?”, samt måske er referencer til ”fundraising kurser”, ”fundraising uddannelser” eller ”fundraising ideer”.
Så tjek de sider ud, der ligger højst placeret i søgeresultaterne for den søgning, du vil optimere din tekst til. Læs dem igennem og sørg for at anvende de samme ord og fraser i din tekst og omhandle de samme emner.
Men giv din egen, unikke udlægning og fremstilling af emnet, så siden ikke virker som et stort plagiat af, hvad folk – og Google – allerede har læst andre steder.
Er der stadig steder, hvor det er vigtigt, at søgeordet anvendes?
Men er der så frit slag for, hvor du placerer søgeordene? Eller er der stadig nogle regler, der skal overholdes der?
Faktisk er der meget, der tyder på, at de to eneste essentielle steder at placere dit vigtigste søgeord er i Title i sidens meta data, samt at det vigtigste søgeord optræder naturligt i brødteksten.
Title handler lige så meget om, at både mennesker og søgemaskiner finder et søgeresultat mere relevant, hvis det vigtigste søgeord indgår i det. Det samme gælder faktisk for meta description for mennesker. For vi ved, at Google slet ikke indekserer meta descriptions længere.
Så har du søgeordet med i sidens meta description, er det kun for den menneskelige læsers skyld. Her vil det virke som en bekræftelse på, at teksten rent faktisk er relevant for deres søgning. Så husk altid søgeordet i både title (også for Googles skyld) og gerne en eller flere gange i meta description.
Når det handler om søgeordets optræden i brødteksten, skal det virke naturligt. Det vil sige, at søgeordet kun skal optræde så tilpas mange gange, at det ikke virker som en bevidst handling fra din side. Så ikke noget med keyword stuffing!. Google begynder at løfte øjenbryn allerede, hvis søgeordet udgør meget mere end 1 til 1,5 % af tekstens samlede antal ord. Det er omkring en til to gange for hver 100 ord – max!
Samtidig skal du naturligvis altid huske at bruge søgeordet i grammatisk korrekt bøjning og med rigtig endelse. Det er efterhånden mange år siden, det nyttede noget at stave søgeordet forkert i sammenhængen, for at sikre Google have opfattet søgeordet korrekt.
Faktisk skal Google helst være i stand til at regne sidens vigtigste søgeord ud af sammenhængen. Så har du skabt noget virkelig stærkt indhold!
Det gør heller ikke noget hvis, søgeordet placeres i de sædvanlige elementer
Det gør dog ikke noget, hvis du stadig sørger for at placere sidens vigtigste søgeord de sædvanlige steder – men du behøver det ikke nødvendigvis og gør du det, skal det virke naturligt i sammenhængen.
F.eks. anvender Google ikke længere søgeord i H‑tags (H1-H6) som ranking-faktor. I stedet benytter de H‑tags til at danne sig et overblik over tekstens emne, og hvordan teksten er struktureret. Så her kan du næste ikke undgå, at komme til at bruge eller flere af søgeordene. Men regn ikke med, at det giver dig en bedre placering i søgeresultaterne.
Desuden er det stadig en god ide at placere sidens vigtigste søgeord
- Først i underrubrikken
- Først i sidens webadresse (URL)
- I Meta description-teksten til siden
- I en eller flere Alt-attributter til de billeder, der er på siden
Men du behøver ikke gøre det. Google vægter ikke disse parametre nær så højt som f.eks. Dwell Time, og hvor mange der klikker på dit søgeresultat for en given søgning. De er de to centrale parametre i Google RankBrain.
Hvor mange ord skal teksten være på?
Her der heller ingen klare retningslinjer og har vel faktisk aldrig været det — officielt. Men umiddelbart virker det dog som om, at de tekster som ranker højest i søgeresultaterne, ligger på mellem 1500 og 2000 ord. Det viser gentagende analyser af søgeresultaterne fra bl.a. Backlinko, samt tilbagemeldinger fra en lang række amerikanske bloggere.
MEN det giver kun mening at skrive så meget, hvis du rent faktisk har noget relevant at sige om emnet. Hermed menes noget, som matcher brugerens slutmål med søgningen og de relaterede ord og fraser, Google har identificeret om emnet på andre højtplacerede hjemmesider.
En tekst på 500 ord kan altså sagtens komme til at slå en tekst på 5000 ord, hvis teksten på de 5000 ord indeholder en masse ligegyldigt indhold i relation til den besøgendes søgehensigt. Indeholder den heller ikke nok relaterede ord og fraser, trækker det også ned. For det tages som et tegn på, at vedkommende der har skrevet teksten, ikke har nok viden om emnet.
Så tommelfingerreglen må være, at du ikke skal skrive flere ord på siden, end der er relevant for at give et fyldestgørende svar på den besøgendes søgning og hensigten med den. Men så længe det du skriver, er relevant og giver en god oplevelse for læseren, kan du trygt fylde ord på siden.
Samtidig skal du selvfølgelig ikke komme for langt ned i ordantal. Har du færre ord på siden, end du har i sidens faste elementer som f.eks. footer, sidebar og header tilsammen? Så er du dødsikker på at få straf for tyndt indhold – og du skal faktisk et pænt stykke over, før du er på den sikre side.
Så kan du skrive en tekst med en længde på 1500 til 2000 ord, der er relevant for både søgning og søgehensigt, samt indeholder så mange relaterede ord og fraser fra de øvrige topsider i søgeresultaterne, er du bedst stillet. Men skriv ikke bare for at fylde indhold på. Så vil en kortere side med mellem 500 og 1000 ord være en bedre investering.
SEO-tekster i dag er lig med kvalitetsindhold
Så som du kan se, er det ikke længere så lige til at skrive SEO-tekster, som det var en gang. Derfor er det heller ikke længere noget, du kan hyre en hvilken som helst studentermedhjælp til efter lidt oplæring.
Uden den rigtige viden om, hvordan du skaber kvalitetsindhold til din hjemmeside eller webshop, vil du have svært ved at komme til tops for dine vigtigste søgninger.
Derfor skal du lægge opgaven over på et tekstbureau eller en professionel SEO-tekstforfatter, der går efter at gøre nettet værd at læse, frem for at levere ligegyldigt og intetsigende indhold. For du har ikke råd til at hoppe over, hvor gærdet er lavest længere, hvis du vil indtage de eftertragtende øverste placeringer i søgeresultaterne.