Sådan skriver du virkelig unikke Unique Selling Points
Træt af, at dine USP’er ligner alle andres?Klinger det efterhånden lidt for hult at love hurtig levering, længere returret, god kundeservice, og nøjagtigt det samme som alle de andre i din branche også slår på i deres USP – Unique Selling Point? Her får du opskriften på, hvordan du skriver virkelig unikke USP’er, der ikke lyder som konkurrenternes.
Dit USP er det, der skal få kunderne til at vælge netop din butik frem for alle konkurrenternes. Men hvis dine USP’er lyder præcis som alle konkurrenternes, taber de hurtigt slagkraften. I stedet får de dig bare til at lyde som alle de andre.
Hvad gør du så? Jo, du finder din helt egen måde at skrive dine USP’er på ved at fokusere på den værdi eller fordel, som kunden reelt oplever, når de handler med netop jeres firma. Det får dine USP’er til ikke at lyde som floskler, og gør dem mere relevante, overbevisende og virkelig unikke.
Groft forenklet går det ud på, at du i stedet for f.eks. at skrive en floskel som ”vi har god kundeservice”, beskriver præcis, hvordan kunden kommer til at opleve jeres hensigt om at levere god kundeservice i praksis.
F.eks. ”Vi sidder klar på chatten til at besvare alle dine spørgsmål – også efter købet”. Eller ”Alle mails besvares inden for maksimalt 15 minutter”. Det er måske ikke meget anderledes, end det er hos dine konkurrenter. Men det lyder ikke som en floskel, når det står i din produkt- eller kategoritekst. Samtidig gør du kunderne opmærksomme på, at I rent faktisk har den form for kundeservice.
Det lyder enkelt. Men det er faktisk ikke altid helt så nemt at komme frem til den helt rigtige formulering! Læs videre, og få værktøjerne til at skrive mere unikke USP’er.
Start med at definere visionen bag dine USP’er
Desværre har USP’er som ”hurtig levering” og ”god kundeservice” det med at virke mere som varm luft end give konkret værdi. Det virker mere bare som en slags hensigtserklæring eller en vision for den kundeoplevelse, som du ønsker, folk skal have, når de handler hos dig.
Så start med at definere visionerne for den kundeoplevelse, dit firma eller din webshop skal give kunderne. De kan groft sagt deles op i tre forskellige typer. Dem som beskriver:
- selve kundeoplevelsen (hurtig levering, hurtigt svar på spørgsmål etc.)
- hvordan I sikrer kunderne bedre (længere returret, pengene tilbage garanti etc.)
- jeres troværdighed (social proof, høj TrustPilot-score, kundeudtalelser etc).
Hvordan lever du op til visionerne?
Tag nu listen med visionerne for den kundeoplevelse, du ønsker at give folk. Den ser nok lige så floskelbefængt ud, som både dine egne og konkurrenternes USP’er lyder i dag.
For hver enkelt vision, skriver du op, hvordan du reelt set har implementeret hurtig levering, længere returret, god kundeservice og så videre. Hvad er det reelt set, du gør, som skal få kunderne til at opleve, at dit firma eller din webshop reelt set har f.eks. hurtig levering eller god kundeservice.
Har du f.eks. hurtig levering, så spørg ind til: ”Hvordan sikrer jeg hurtig levering?” og rems så alt det op, I gør for at sikre det i firmaet. F.eks. at firmaet selv kører alle bestillinger direkte til en af postvæsnets distributionscentre, for at kunderne kan bestille senere hos jer med garanti for levering næste dag, end de kan hos jeres konkurrenter.
Forsæt derefter med de øvrige visioner, og spørg ind til ”Hvordan sikrer jeg…”.
Find jeres reelle forskelle i forhold til konkurrenterne
Kig nu på listen over konkrete tiltag for at kunne leve op til de enkelte visioner, og sammenlign den med, hvad konkurrenterne gør. Hvad er det lige for små detaljer, der bliver gjort, som gør jer grundigere, venligere eller mere imødekommende over for kunderne i forhold til konkurrenterne.
Det kan være virkelig småting, der reelt set viser sig at have en stor værdi for kunderne. F.eks. den måde kundens varer bliver pakket ind på, hvis I sælger skrøbelige produkter, som f.eks. glasvarer.
Se også på, hvordan du f.eks. undgår at begå nogle af de typiske fejl, der tit ses inden for din branche. De tiltag kan meget nemt blive til nogle af de virkelige unikke USP’er for din forretning. F.eks. at du specifikt beder om karmmål frem for bare mål, når folk bestiller døre og vinduer på mål hos dit firma – hvis det er det, du sælger i din butik.
Spell it out loud
Nu skulle du gerne have overblik over alle firmaets konkrete tiltag for at leve op til visionerne for kundeoplevelsen samt kende alle de steder, hvor I lige går de ekstra skridt i forhold til konkurrenterne, som gør hele forskellen.
Nu er det på tide at beskrive den fordel eller den ekstra værdi, det giver kunderne. Først når du konverterer visionerne til konkrete fordele og reelle værdier for de besøgende, giver du dem et egentligt incitament for at handle i netop din butik.
Så for hvert punkt på listen skal du sætte dig i kundens sted og formulere, hvad det rent faktisk betyder for kunden. Er det eksemplet med indpakningen fra før, kunne det være: ”Vi pakker dine indkøb forsvarligt ind, så du undgå ituslåede eller beskadigede glasvarer”.
Tilsvarende kunne den med karmmålene blive til en USP, der handler om, at I altid taler i et sprog, der er til at forstå, og som undgår, at jeres kunder begår fejl, når de bestiller døre og vinduer hos jer.
Skriv om, skriv om, skriv om…
Når du har beskrevet alle de fordele og konkrete værdier, som opstår på grund af den måde, I betjener kunderne på, er det tid til at trimme formuleringerne på hvert enkelt USP. Formålet er at få dem til at stå lysende klart for dine kunder. Nogle kan du måske endda formulere på flere måder, så du har nogle forskellige versioner at vælge imellem for afvekslingens skyld.
Det du bør fokusere på, er at formulere det enkelte USP klart og præcist. Det gør du ved at:
- Anvende “du” og bydeform, så sproget bliver direkte og aktivt
- Skippe alle former for marketingfloskler og superlativer
- Bruge et eller flere power-words, der forstærker den følelse, du ønsker at skabe
- Vælge enkle ord alle kan forstå – undgå fagsprog
- Skære alle unødvendige ord fra, der forstyrrer i sammenhængen
Formulér gerne både en kort og en lang version af hvert enkelt USP. Det betyder ikke, at du er fastlåst til den eller de versioner, du har af hvert USP. Du har lov til at freestyle lidt, når du en dag anvender den pågældende USP i en tekst.
Jo længere liste, jo større variation
Har du været virkelig grundig, sidder du nu tilbage med en lang liste af forskellige USP-sætninger, du kan sprede ud over de forskellige produkt‑, kategori- og andre salgstekster, du har på din hjemmeside eller webshop.
Det giver mere unikke og varierede tekster, der ikke ender med at lyde som en gentagelse af de samme tre-fire USP’er hver gang. Du kan også skrive flere USP’er sammen eller skrive et USP sammen med dit call-to-action, hvis det giver mening i sammenhængen. Det sidste kan du se et par eksempler på i vores artikel om at skrive call-to-actions ved hjælp af overskriftsskabeloner.
Den største fare ved floskelbehæftede USP’er!
Et USP, som f.eks. ”hurtig levering” eller ”vi har skarpe priser”, kan i manges øre nemt ende med at lyde som en udfordring, netop fordi alle andre også skriver det. For når alle skriver det, må der nødvendigvis være nogen, som lyver!
Faren ved marketingfloskler kan du læse mere om i vores artikel om hvorfor du nemt ender med at skære dig på dine skarpe priser.
Den største fordel er forskellen
Men aller‑, aller‑, allervigtigst er det, at dit firma eller din webshop ikke længere lyder som alle dine konkurrenter. I stedet for en række floskelbehæftede standard-USP’er, de har hørt tusinde gange før, får de besøgende konkrete USP’er, der fokuserer på alle de faktiske fordele og konkrete værdier, de som kunder får ud af at handle med netop dit firma.
Det kan måske ligefrem fjerne de besøgendes fokus fra, hvad du ikke tilbyder i forhold til konkurrenterne. Kan du f.eks. ikke bryste dig af hurtig levering, kan den måske være mere sikker, fordi I pakker varerne forsvarligt ind – eller være diskret, hvis det er lidt prekære produkter, du sælger.
Ved at skære fordelene og værdierne ved at handle med dit firma ud i pap, får de besøgende nogle reelt overbevisende grunde til at blive kunde hos netop dig. Så hvad venter du på? Få udryddet dine floskelbehæftede USP’er allerede i dag, og luk salget for næsen af dine konkurrenter. Hver gang!
Skal vi hjælpe dig med at skabe unikke USP’er til din forretning?
Har du brug for hjælp til at skabe virkelig unikke USP’er til din forretning, der fremhæver værdier og fordele ved at handle med jer? Så kontakt os allerede i dag ved at klikke på Kontakt os-knappen herunder, ved at sende en mail til info@yes-marketing.dk eller give os et ring på 29 72 55 73.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!