Sådan skaber du den storytelling, der får folk i gang med at læse dit indhold
Kunsten at få folk til at læse dit indhold på hjemmesiden, handler om i det hele taget at få dem i gang med at læse. Her er storytelling en god krog til at fange din læser. Hvordan du opbygger den bedste historie til det formål, ser vi nærmere på i denne artikel.
Kan du huske dengang, du gik i skole?
Bemærkede du, hvordan der bare var nogle af lærerne, der var bedre til at fange din opmærksomhed i timerne end de andre lærere? Og nemt kunne blive ved med at beholde den hele timen igennem!
Hvordan de gjorde det?
Ja, sandsynligvis startede de med at introducere det nye stof på en måde, så det gav relevans for dig. Ja, måske kunne de ligefrem præsentere det på en måde, så du nærmest brændte efter at få svaret. F.eks. ved at fortælle en historie, der opbyggede enten noget nysgerrighed eller et spændingsmoment omkring det, som de efterfølgende lærte dig.
Nøjagtig lige sådan er det med tekster!
Her er historier en af de bedste måder at fange læserens opmærksomhed på.
Derfor er storytelling så effektfuld
Når du begynder din tekst med at fortælle en historie, får du læserens fulde opmærksomhed med det samme – helt af sig selv. Vores hjerner fatter helt automatisk interesse for historier, fordi vi er gearet til at lytte til og lære af historier. Sådan har det været lige siden urtiden. Dengang blev historier en vigtig del af det at overbringe viden fra den ene generation til den næste. Og så var de et herligt tidsfordriv, når hele stammen sad rundt om lejrbålet hver aften i mørket.
Derfor er der ifølge en af kognitionspsykologiens pionerer, den ny afdøde Jerome Brauner, 22 gange så stor sandsynlighed for, at du husker de fakta, du har læst, hvis de er pakket ind i en historie.
Hvordan bygger du historien?
De historier, der virker bedst, er dem, der præsenterer en eller anden konflikt eller et problem, og derefter fortæller, hvordan det bliver løst. Men andre former for historier kan også sagtens bruges.
Det kan være historier om
- dig selv
- målgruppen
- opdigtede personer
Vælger du den sidstnævnte kategori, skal hovedpersonerne i historien helst besidde nogle egenskaber, problemer eller drømme, der minder om dem, din målgruppe også har, eller nemt kan sætte sig ind i.
Historien behøver ikke at være lang. Det vigtigste er bare, at den er relevant for det emne, dit indhold handler om. Fortæller du ikke relevansen meget hurtigt i historien, risikerer du at hægte læseren af igen.
Du bør altid opbygge den indledende historie i tre dele:
- Krogen – Krogen er selve den indledende historie, der fanger læseren ind. Den kan starte på mange forskellige måder – f.eks. med et spørgsmål, sådan som den historie, der indleder denne artikel gør.
- Overbindingen – Det er her, du fortæller historiens relevans for indholdets emne. Oftest er det hvilken betydning historiens pointe har for emnet. F.eks. fungerer sætningen ”Nøjagtigt lige sådan er det med tekster!” som overbindingen fra historien, der indleder denne artikel.
- Postulatet – Postulatet fungerer som en slags opsummering af indholdets vigtigste pointe. Det skal helst skrives netop, så det fremstår som et postulat. I denne artikel er sætningen ”Her er historier en af de bedste måder at fange læserens opmærksomhed på.” det postulat, som jeg efterfølgende bruger resten af artikel på at bevise.
Skriv historien til sidst!
Den bedste måde at få skabt den rigtige historie til at fange læserens opmærksomhed med, er ved at vente med at skrive historien, til du har skrevet resten af artiklen. Så ved du nemlig helt præcist, hvordan artiklen kommer til at forløbe og hvilke pointer den fremfører.
Derved bliver det meget nemmere at få skabt eller fundet den helt rigtige historie til at indfange læseren med på den mest relevante måde.
Bind tilbage til din storytelling i afslutningen
Skal du gøre afslutningen på dit indhold ekstra effektfuldt, skal du afslutte det ved at binde tilbage til den historie, du startede med at fortælle. Derved virker dit indhold mere afrundet – og som om du har taget læseren med hele vejen rundt om emnet og tilbage til udgangspunktet.
I denne artikel kunne det f.eks. være:
Så selv om content marketing måske ikke engang var opfundet, dengang du gik i skole, lærte de bedste af dine lærere dig et meget vigtigt trick, der har fået masser af læsere til at begynde at læse tekster på nettet, de måske slet ikke anede var så interessante.
Jo, der er nok, du kan takke din gamle skolelærer for.
BONUS: Sådan får du læseren hele vejen igennem dit indhold
En god historie altså et godt udgangspunkt til at få dine besøgende til at interessere sig for teksten på din hjemmeside. Men historien er ikke altid nok til, at den får den besøgende til at læse indholdet helt til ende.
Her kan du med fordel bruge en række andre copywriting-strategier, som bygger på alt lige fra almen psykologi over kognitive processer og til adfærdsdesign.
F.eks. er det vigtigt at:
- Du aktivt anvender bucket brigades gennem hele teksten, der gør læseren nysgerrig på, hvad der sker længere fremme i teksten – eller indfanger deres interesse og opmærksomhed, når læseren er ved at miste den.
- Din tekst er nem at skimme med mange mellemrubrikker og det vigtigste stående først i hvert afsnit i brødteksten.
- Du bruger punktopstillinger – og gerne grafiske punktopstillinger – til at give overblik, skabe interesse og tease indholdet ned gennem artiklen.
- Teksten har en klar rød tråd, så læseren ikke bruger kræfter på at forstå de ord der står, og den måde de er sat sammen på.
- Teksten er opbygget, så den er nem at læse på mobilen med mange korte afsnit med mange korte sætninger.
- Teksten ikke er opbygget som en tekstmur, der ikke er til at få hul på.
- Teksten er opdelt i logiske enheder, der kan læses i et sammenhængende koncentrationsinterval.
Alle teknikker øger chancerne for, at de besøgende kommer hele vejen gennem din tekst.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!