Derfor skal teksten til hjemmesiden ikke handle om dit firma
Har du været til en fest, hvor din borddame eller ‑herre kun talte om sig selv? Så ved du, hvordan folk har det, når de kommer ind på dit firmas hjemmeside! For gør du som mange andre, handler hjemmesiden kun om dit firma. Læs her, hvorfor det er en ”fejl”, og hvordan du så får fortalt folk om dit firma.
Egentlig er det jo logisk nok, at du vil skrive om dit firma på hjemmesiden, når det nu er det og dets produkter, du gerne vil sælge.
Samtidig er du jo superstolt af dit firma.
⭐ For det, du sælger, er jo verdens bedste produkter!
⭐ Og du yder da klart også den bedste kundeservice!
⭐ Og går altid de ekstra skridt for dine kunder!
Ikk’?
De besøgende føler sig overset
Du kan godt høre, at sammenligningen med ham eller hende, der kun taler om sig selv, ikke er helt så tosset endda?
Og ligesom du selv har det, når du har fået sådan en bordherre eller ‑dame, føler de besøgende på hjemmesiden sig ikke set, når de kommer ind på en hjemmeside, hvor du kun snakker om dit firma.
😡 For du siger jo ikke noget, der har relevans for dem.
Og endnu værre:
😡 Du kommer til at lyde som alle andre firmaer i din branche. Det gør det svært for de besøgende at huske dit firma frem for konkurrenterne, den dag de får brug for et firma som dit.
😡 Du ender med at bruge en række marketingflosker, fordi de føles rigtige. Men folk tillægger dem ingen reel værdi, fordi alle bruger dem. I bedste fald bliver de ord ligegyldige – og i værste fald en provokation.
Et andet stort problem er, at:
😡 Snakker du kun om “vi”, “vores” og alt det fantastiske, dit firma kan, begynder folk at spørger sig selv, om “vi nu også er så gode, som vi siger, vi er?”. Du risikerer simpelthen at blive ramt af janteloven!
Men hvad skal du så gøre?
Øs af din viden for at overbevise kunderne om firmaets kunnen
En af de nemmeste måder at få din hjemmeside til at handle om kunderne, er ved at identificere de problemer 🤔, som oftest får dem til at henvende sig til et firma som dit og skrive en side til hver af de spørgsmål, som relaterer til problemet.
På siden:
✔ Forklarer du folk, hvorfor det er vigtigt, de får løst problemet, og hvad de risikerer, hvis de ikke gør.
✔ Øser du af din viden og kommer med et eller flere konkrete tips eller tricks til at løse problemet.
Derved får dit firma også synlighed i søgeresultaterne for de søgninger, som kunderne oftest foretager først på deres kunderejse.
Men bliver folk så ikke i stand til at løse problemet selv 😖?
Jo, til dels. Men selvom de ved hvordan, har de ikke din erfaring og specialviden til at udføre det i praksis.
F.eks. ved jeg godt, hvordan jeg skifter en vandhane. Men jeg er skidebange 😨 for, at jeg ikke kan få samlingerne tætte. Derfor jeg ringer altid efter VVS-manden frem for at rode med det selv.
Så i langt de fleste tilfælde ender kunderne alligevel med at henvende sig til dig, fordi de er utrygge ved at gøre det selv.
Samtidig får du – ved at fortælle dem, hvordan de gør – overbevist de besøgende om, at du og dit firma har forstand på at løse deres problem – og så bliver de mere trygge ved at henvende sig til dig.
Det er værdien af at give viden væk!
Tal kun om dig selv, når det er relevant i sammenhængen
Men må du så slet ikke tale om dig selv og dit firma?
Jo, men kun hvis det er relevant! ✔
For skriver du kun om, hvor godt dit firma er, hvilke fantastiske produkter I har og så videre, kommer det – som allerede nævnt – nemt til at virke for sælgende og utroværdigt på folk 🥱.
Men hvis der er en naturlig grund til at nævne dig, dit firma eller dets medarbejdere, er det en helt anden sag. 🙌🏻
Skriver du f.eks., at dit firma har installeret mere end 10.000 airconditionanlæg, virker det som pral. 🤢
Men skriver du en guide til, hvordan folk selv kan montere et airconditionanlæg, og i den sammenhæng nævner, at dit firma har installeret mere end 10.000 airconditionanlæg gennem de sidste 15 år, gør det anvisningerne i din guide mere troværdige og pålidelige. ☺
Samtidig husker de meget bedre den lille sidebemærkning om dit firma, fordi de har fået den i en sammenhæng, som gav mening for dem. Det er det, som gør storytelling til så stærkt et værktøj i markedsføringen. For fortællinger er den ældste form for vidensdeling, der findes.
Grundstenene i al content marketing
Bruger du disse to tips, kan du nemt få skabt noget indhold, som både skaber synlighed for dit firma i søgeresultaterne og målrettet uddanner dine besøgende til at blive kunder i din forretning.
Ja, selv dit firmas Om os-side kan du få til at handle om kunderne og samtidig give dem et godt indtryk af, hvem I er, og hvordan dit firma skiller sig ud fra konkurrenterne – helt uden at fortælle dit firmas historie.
Har du brug for hjælp til at komme i gang, så klik på knappen herunder.