4 effektive tips til at RankBrain-optimere din hjemmeside
Google RankBrain vurderer din hjemmesides placering i søgeresultaterne på, om der er nogen, som klikker på dit søgeresultat og hvor længe de efterfølgende bliver på siden. Så skal du RankBrain-optimere din hjemmeside, skal du fokusere på at sælge klikket til siden ind og holde folk længst muligt på siden. Det får du 4 ekstremt effektive tips til i denne artikel.
Klikket og den såkaldte ”dwell time” – tiden folk bliver på din hjemmeside, efter de har klikket ind på den fra et søgeresultat – er de to parametre, der giver dine sider på hjemmesiden den bedste score i Google RankBrain.
RankBrain er den sværeste SEO-parameter
Den score er vigtig! For i dag er Google RankBrain en af de tre vigtigste algoritmer, når Google skal beregne, hvor højt op i søgeresultaterne, en given side på din hjemmeside skal placeres. De andre to er sidens linkprofil og indholdet på siden.
Det som gør RankBrain så svær at ”danse med” i forhold til andre SEO-parametre, er, at den er baseret på, hvordan brugerne af Google og de besøgende på din hjemmeside opfører sig. Skal du have RankBrain til at synes godt om din side, er du derfor nødt til at
- få siden til at tage sig så interessant ud i søgeresultaterne, at folk klikker på din og ikke konkurrenternes placeringer.
- producere noget indhold, som den målgruppe du gerne vil tiltrække, rent faktisk gider at læse. Det holder dem længere på siden.
Så der er ingen nemme genveje. Det er hårdt arbejde, der til gengæld kan give dig en stor belønning i sidens synlighed i søgeresultaterne.
Skal vi se at komme i gang?
Sælg klikket til din hjemmeside ind i søgeresultaterne
Det allerførste, du skal sørge for, er, at siden får en så interessant title og meta description, at der er nogen, som rent faktisk vil klikke på den.
Her er det vigtigt, at især din meta description bekræfter folk i, at siden lever op til den hensigt, som de havde med deres søgning.
Men omvendt skal du ikke give alt for store pointer eller vigtig viden væk fra dit indhold. For så er der aldrig nogen, der klikker ind på din side – og det får RankBrain til at se siden som irrelevant for den pågældende søgning.
I stedet skal du bruge den sidste del af din meta description på at sælge klikket til siden ind og komme med et klart call to action, der får folk til at vælge dit søgeresultat. Hvordan du gør det, kan du læse mere om i den artikel, der er linket til her ovenfor.
Men det stopper ikke her!
Skriv en artikel, der passer til hensigten med søgningen
For har du først fået folk til at klikke ind på siden, handler det om at holde på dem så længe som muligt. Helst over 3 minutter og 10 sekunder som er den gennemsnitlige dwell time for de tre øverste placeringer i de fleste søgeresultater. Det har vi et trick til, som du får senere i denne artikel.
Det kræver naturligvis, at du har skrevet en artikel, der rent faktisk passer til den besøgendes hensigt med deres søgning. Det er den største forudsætning for, at du kan få dem til at blive på siden.
Det er slutmålet med søgningen, der tæller
Her mener vi ikke bare søgehensigt som i kommerciel, informationssøgning eller navigationssøgning. Nej, det er selve det slutmål, som folk har med deres søgning. Det hænger tæt sammen med årsagen til, at de i det hele taget greb ud efter deres telefon, tablet eller computer og foretog søgningen.
For slutmålet er det egentlige mål med søgningen. Det kan godt være, at de søgt sådan eller sådan. Men det de rent faktisk har brug for at få at vide, relaterer til den situation, de står i, når de fortager søgningen.
Her er der stor forskel på, om du skal skrive en artikel, der kan
- bilægge en diskussion mellem to, der er uenige om et eller andet og nu søger svaret, så de kan se, hvem der har ret
- give den fornødne viden til en, der har brug for at lære sig nye færdigheder inden for et fag, eller en hobby som vedkommende har
- give en konkret vejledning i at løse et problem eller udfordring, som den besøgende står med her og nu og har brug for en løsning til
- forklare, hvordan de undgår en trussel, der truer med at ramme dem, eller som de er kommet til at frygte – for eksempel at de lider af en sygdom
- give anvisninger på, hvordan de opnår det, som de drømmer om, eller opnår det mål, de har sat dem – for eksempel at tabe sig fem kilo.
Så det er ikke nok, at du kender søgningen. Du skal også vide, hvorfor folk søger og hvad det er, de skal bruge indholdet på siden til.
Men vent – der er endnu mere!
Opbyg indholdet, så det holder folk på siden
Men et er at skrive en artikel, der rammer folks slutmål med søgningen. Noget andet er, hvordan den bliver præsenteret. Er den skrevet, så den er spændende at læse og er teksten disponeret og opsat på siden på en sådan måde, at indholdet er nemt at konsumere?
Hvis ja, så bliver folk på siden. Hvis nej, så løber de skrigende væk – og det sætter siden i et endnu dårligere lys, end hvis folk ikke havde klikker på den, set med RankBrains øjne.
Riv tekstmuren ned
En parameter som også betyder en del i Googles algoritmer, er antallet af ord på siden. Den er især vigtig, fordi Google bruger antallet af ord som en af de parametre, de vurderer kvaliteten af indholdet på siden med. Det var en af de andre af Googles tre vigtigste ranking-faktorer – og groft forenklet anses en artikel med flere ord af en højere kvalitet end en artikel med få ord.
Det vil sige, at du skal have mange ord på siden og det skal du ikke være bange for. For folk er blevet bedre til at læse på nettet, fordi vi har fået en skærmteknologi, der gør det næsten lige så behageligt at læse på en skærm som på et stykke papir, og fordi vi har vænnet os bedre til at læse på skærmen end tidligere.
Problemet med meget tekst på siden er faktisk en helt anden. Det handler om opsætningen. For mødes folk af en tekstmur med lange afsnit og næsten ingen mellemrubrikker, løber de skrigende væk! I stedet skal teksten virke overkommelig og nem at konsumere. Det får folk til at blive hængene.
Samtidig skal du tænke på, at flere og flere ser din hjemmeside for første gang på mobilen. For det er her hovedparten af søgningerne foregår. Derfor skal du ikke bare have en responsiv hjemmeside. Du skal også skrive mobilvenlige tekster, hvor hvert tekstafsnit kan overskues, uden at læseren skal til at scrolle på mobilskærmen.
Begge faktorer skal du tage højde for, når du tilrettelægger det indhold, der skal være på den enkelte side. Her tænker vi ikke kun på selve teksten, men også på opsætningen og hvilke andre indholdselementer, der med fordel kan anvendes på siden.
Men hvilke metoder kan du bruge, til at holde folk længere på siden med?
Det ser vi nærmere på her:
Bryd tekstmuren ned i interessante bidder
Tekstens opbygning og den grafiske præsentation af indholdet er vigtigt – og den bliver bedst, hvis den er tænkt ind i tekstens opbygning. Så opbyg teksten i flere afsluttede sektioner og sørg for at adskille dem grafisk på siden, så det er nemt for den besøgende at opdage hver enkelt sektion.
Til hver sektion bør der også tilføjes nogle andre indholdselementer. Derved kan du holde den besøgendes opmærksomhed fangen, når vores i øvrigt ikke eksisterende guldfisk-hukommelse har brug for en pause efter gennemlæsningen af en sektion i teksten.
I praksis gøres det ved at:
- Opdele teksten i sektioner, der er fremhævet grafisk på siden – f.eks. med forskelligt farvede baggrunde, som det kendes fra landing pages og ses i denne artikel
- Hver sektion er en afsluttet enhed, som kan konsumeres for sig. Den præsenterer en pointe, et trin i en proces eller giver en anden logisk opdeling af dit indhold
- Opdele teksten med mange og gerne flere niveauer af mellemrubrikker, så det er nemt at se, hvordan de forskellige afsnit hører sammen
- Anvende mange, korte afsnit med korte sætninger i brødteksten. Det gør det nemmere at læse og skimme teksten, samt lettere at overskue de enkelte afsnit på mobilen
- Bruge mange, relevante punktopstillinger ned gennem teksten. De kan enten virke opsummerende eller præsentere det indhold, der bliver gennemgået længere nede i teksten
- Indsætte kroge, der holder fast i læseren, når denne taber koncentrationen, enten i form af andre indholdstyper eller ved at bruge særlige virkemidler i teksten
- Bruge flere indholdselementer som billeder, videoer og interaktive komponenter, der kan fastholde læseren eller præsentere indholdet på en anden måde
- Tilbyde indholdet på flere medieplatforme som f.eks. oplæst eller som en video, så folk helt slipper for at læse, eller kan konsumere indholdet på et andet tidspunkt
Her får flere tips til, hvordan du river tekstmuren ned i praksis.
Indbyg kroge i teksten, der peger læseren fremad i teksten
Især de kroge, som du bruger til at fastholde læserens interesse med og føre dem ned gennem teksten, er vigtige for din evne til at holde folk på siden.
Både i overskriften og manchetten skal du tænde folks interesse for teksten. Det kan gøre ved at bruge særlige power-words, der appellerer til, at folk tager en beslutning om at læse din tekst.
Dernæst skal du sørge for at pege læseren fremad i teksten, ved at sælge den næste sektion eller pointe i teksten ind i slutningen af den forrige. Altså ganske som vi kender det fra tv-programmer, der hele tiden promoverer, hvad det næste er, vi skal se.
Brug Bucket Brigades til at gentænde interessen
Denne metode kan du mikse med et andet effektiv trick. Det går ud på at bruge nogle særlige vendinger, der virker lidt som cliffhangers. Vendingerne genskaber læserens interesse for teksten, når de måske er ved at køre trætte. Disse vendinger kaldes i copywriter-fagsproget for ”bucket brigades” efter de kæder af mennesker med vandspande, som de brugte, når der blev slukket ildebrande i gamle dage.
Bucket brigades blev tidligere brugt til at få folk til at læse sig igennem de lange salgstekster, der oprindeligt blev brugt i salgsbreve. Senere tog de turen med over på internettet, da metoden med de lange salgstekster flyttede over på nettet.
Det er vendinger som:
- Skal vi se at komme i gang?
- Vent – der er mere!
- Det betyder for dig:
- Det får du:
- Her er, hvad vi har til dig:
- Vil du vide det allerbedste?
- Det skal vi se nærmere på nu!
- Her er tricket:
- Men det bliver bedre endnu:
- Men det bliver værre endnu:
- Det er helt skørt:
- Har du tænkt på, at…
- Nu tænker du sikkert….
- Nu kunne du sige, at…
- Hvis du tror, at…
- Hvad siger du til det her:
- Husk altid at:
- Bundlinjen er:
- Her er hvad vi har til dig:
- Hvad siger du til:
- Nu skal du høre:
- Lad os så komme i gang!
- Men det stopper ikke her!
- Her er, hvad du skal gøre:
- Har du tænkt på, at…
- Tænk engang:
- Du tror ikke dine egne øjne:
- Men vent! Først skal du…
- Her kommer det bedste:
- Og:
- Lad os skære det ud i pap:
- Nu kommer hemmeligheden:
- Det kan du lære:
- Vent, først skal du:
- Nu skal du høre!
- Det bliver så stort!
- Mist ikke chancen for…
- Det virker kun, hvis…
- Overse ikke…
- Nu sker der dette:
- Sådan kommer du i gang:
- Sådan opnår du det:
- Bliv ikke overrasket, men…
- Oplever du:
- Det (her) vil virkelig overraske dig!
Alle vendingerne spiller enten på folks nysgerrighed, grådighed eller frygten for at overse et eller andet. Altså helt de samme tin, der også får power-words til at virke på os. Faktisk indgår der power-words i stort set alle bucket brigades.
Bucket brigades skal helst skrives på en linje for sig, hvis de skal have den største effekt. Eventuelt kan du fremhæve dem med fed eller kursiv skrift.
Så er de lettere at få øje på – og som en ekstra bonus, kan de også få de folk, der skimmer teksten til at standse op. For den enkeltstående linje med bucket brigade-vendingen er som skabt til at fange deres nysgerrighed, når øjnene racer ned over teksten.
Men vi har et trick til! Og det vil virkelig overraske dig.
Brug en video først på siden, for at holde på læserne
Skal du gå benhårdt efter at få dine læsere til at blive på siden så længe, at RankBrain registrerer en lang ”dwell time”, skal du lægge en video først på siden – gerne så den vises over folden på en computer og tablet.
Skal den være ekstra effektiv, skal videoen minimum være over 3 minutter og 10 sekunder lang. Måske kan du huske fra starten af denne artikel, at det er den tid, som folk gennemsnitlig bruger på de sider, der har de øverste placeringer i søgeresultaterne.
Ja, det lyder måske underligt at skulle læse sådan et tips hos et firma, der lever af at skrive tekster til nettet. Men faktisk er det ikke kun tekst, vi producerer. Men det er en hel anden historie.
Video fanger bedre folks opmærksomhed
Grunden til at det virker, er, at video fanger opmærksomheden bedre end tekst. Det viser gentagende brugerundersøgelser på nettet. For hovedparten af de besøgende der kommer ind på en hjemmeside uden video, vil kun have selve teksten og måske et par billeder at bedømme sidens indhold på.
Derfor vil de sandsynligvis blot lige læse overskriften, manchetten og skimme mellemrubrikkerne, før de beslutter sig for, om de vil læse teksten. Er den ikke noget for dem alligevel, ender de kun med at blive på siden i under et minut – og det er ikke godt for sidens gennemsnitlige dwell time.
MEN nu kommer hemmeligheden:
Er der en video på siden, vil hovedparten af de besøgende begynde at se den, før de går videre med at bedømme teksten. Her er folks tålmodighed meget større. Flere brugerundersøgelser viser nemlig, at folk gennemsnitlig bruger 2 minutter og 42 sekunder på at se en video, FØR de beslutter sig for, om de vil se den til ende eller ej.
Det betyder, at selv de besøgende, hvor tekstens vinkel måske ikke er det helt perfekte match i forhold til slutmålet med deres søgning, vil vælge lige at se videoen, for at afgøre om teksten nu også er værd at bruge tid på.
Så om ikke andet, holder videoen folk så længe på siden, at sidens gennemsnitlige dwell time ikke lider samme overlast, som hvis der kun var tekst og billeder på siden. Og det er godt for dit forhold til Googles RankBrain.
Skal vi hjælpe dig med at blive gode venner med RankBrain?
Som du kan se, er godt indhold, der interesserer din målgruppe, den eneste vej til at blive gode venner med RankBrain. Det har vi stor erfaring med at producere hos kommunikations- og marketingbureauet YES!
Vi skriver tekster og producerer content marketing-indhold for flere danske og udenlandske webshops, online medier og brands på både dansk, svensk, norsk, finsk, tysk og engelsk.
Skal vi også hjælpe dig med at blive gode venner med RankBrain?