En helt simpel opskrift på en landingsside
En landingsside er bygget til at sælge et produkt, en tjeneste eller jeres firma som løsningspartner for jeres kunder. Den sidste tilgang er oftest den, der vælges til forsiden på firmaets hjemmeside.
Men hvor der er menuer, links og så videre til andre sider på hjemmesiden fra forsiden, adskiller en rigtig landingsside sig fra andre sider på webstedet, netop ved ikke have nogen form for navigeringsmenu eller links væk fra siden. Det er en slags blind vej, som du genner kunderne hen på. Så har de ikke andre valgmuligheder væk fra siden end den køb-knap eller det call to action, som du gerne vil have kunden til at vælge.
Du kommer langt med en simpel copywriting-skabelon
Landingssider er en hel videnskab i sig selv, og der er næsten ingen grænser for raffinementerne. Men grundlæggende set kan du komme ret langt med en af de mest simple og velkendte copywriting-skabeloner, der findes.
Den består af fire elementer, der kort kan opsummeres:
- Hvad er det, jeg tilbyder?
- Hvad får du ud af det?
- Hvem er jeg?
- Hvordan får du fat i det?
Lad os se på hver af de fire elementer:
Hvad er det, jeg tilbyder
Start med at beskrive, hvad det er du tilbyder, og den vigtigste fordel ved produktet og ydelsen. Det kan du bruge som overskrift på landingssiden helt i toppen af siden. Det er den side, der også kaldes for HERO-sektionen, fordi den præsenterer sidens vigtigste budskab. Altså sidens helt!
Tilføj derefter en manchet, der fungerer som elevatortale for produktet eller tjenesten. Den beskriver både, hvem produktet er relevant for, hvad det bruges til, hvordan det bruges, og hvad målgruppen får ud af det.
Læs mere om elevatortalen her og hvordan du kan bruge den i al din markedsføring.
Uddyb derefter beskrivelsen af produktet, ydelsen eller firmaet i en sektion under HERO-sektionen. Er det f.eks. jeres hjemmeside, kan du liste og linke til de vigtigste af jeres forretningsområder.
Hvad får du ud af det?
Dernæst skal du uddybe fordelene ved at købe produktet eller ydelsen. Her taler vi det udbytte, som kunden får ud af det. List alle eller de vigtigste 3, 6 eller 9 vigtigste fordele og sæt dem op som en punktopstilling eller som kasser med egen overskrift, et ikon og en kort beskrivelse. Det sidste giver en mere visuelt fængende præsentation af fordelene.
Allerbedst er det, hvis du fokuserer din beskrivelse af fordelene på det slutmål, som kunden har. Sælger du f.eks. billige rejser til Australien, handler det altså ikke bare om at slå på, at folk sparer penge. Nej, I giver dem en billig genvej til at komme ned til kænguruerne, operahuset og de store vidder. Altså: Her sælger I også drømmen om Australien ind frem for kun den billige pris.
Det er af samme grund, at vi taler om at få bedre placeringer i søgeresultaterne, flere salg og flere klik, når vi beskriver fordelene ved at købe tekster hos os på vores hjemmeside.
Skal du ramme målgruppen for dit produkt, din ydelse eller dit firma, kræver det naturligvis, at du kender den godt og grundigt. Hvordan du kommer helt tæt på din målgruppe, kan du læse om i denne artikel om, hvordan du researcher din målgruppe i forbindelse med planlægningen af din content marketing-strategi.
Hvem er jeg?
Hvem er jeg-sektionen skal give kunderne tillid til jeres firma eller dig. Det kan ske enten igennem en opremsning af firmaets eller dine kvalifikationer eller ved hjælp af testimonials fra kunderne.
Vælger du den første løsning, kan du igen vælge at bruge en punktopstilling eller en sektion med kasser som beskrevet ovenfor. Slå på f.eks. jeres erfaring, antal kunder som har købt det pågældende produkt eller den pågældende ydelse og så videre. Namedrop eller vis eventuelt logoerne for et par af jeres mest kendte kunder – hvis de giver jer lov. Kort sagt: Nævn alle de faktorer, som kan få læseren til at få tillid til jer eller tænke ”Når de kan bruge dem, kan vi også”.
Vælger du testimonials, er det vigtigt, at det ikke bare bliver den der flade type, hvor folk lukker en hel masse marketingfloskler ud, der i bund og grund bare siger, at de kan anbefale jeres firma. Gå i stedet efter at få testimonials, der svarer på disse fem spørgsmål:
- Hvad var det for en udfordring, kunden stod med?
- Hvilke frustrationer gav det kunden?
- Hvilken forskel gjorde jeres produkt/tjeneste?
- Hvordan opdagede kunden, at jeres produkt/tjeneste var den rigtige?
- Hvordan er kundens liv nu, hvor jeres produkt/tjeneste har fjernet deres udfordring?
Det kan være svært at få kunderne til at svare på den måde. Men prøv eventuelt at interviewe dem i telefonen, og skriv det sammen til et kortfattet testimonial, der især fokuserer på punkt 3 og 4.
Call to action
Når du har præsenteret dit produkt, forklaret fordelene og hvorfor I er de rigtige til at levere det, er det på tide at få den besøgende til at slå til og købe produktet.
Det kræver et godt og slagkraftigt call to action, der både fortæller hvad, og hvorfor de skal gøre det nu. Du kan læse mere om at skrive gode, slagkraftige call to actions her.
Pro-tippet: Forventningsafstemning
Nogle kunder kan være nervøse for at klikke på dit call to action, hvis de ikke ved, hvad der sker, når du gør det. Eller hvis de ikke ved, hvordan de får produktet eller ydelsen leveret.
Derfor kan det være en god ide at tilføje en lille sektion under eller i forbindelse med dit call to action, der forklarer kunderne begge dele. Derved får du også de mere forsigtige kundetyper til at klikke på dit call to action.
Du kan godt ændre på rækkefølgen
Bortset fra det første punkt i skabelonen, er der rimelig frit slag for, hvilken rækkefølge du præsenterer de enkelte elementer i. De behøver ikke nødvendigvis at komme i den rækkefølge, som vi gennemgår punkerne i her.
Nogle vælger at sætte call to action-delen lige efter de har præsenteret, hvad det er for et produkt, de tilbyder. Så er de sikre på, at folk når at se deres call to action uden at skulle scrolle alt for meget. Problemet er bare, at denne placering af sidens call to action nemt kommer til at virke meget anmassende.
Er du i tvivl om, hvad der er den bedste rækkefølge for netop din landingsside? Så opbyg en A/B‑splittest. Her vises siden i forskellige versioner til de besøgende, så du kan se, hvilken version af siden der skaber flest kunder.
Masser af andre raffinementer
Derudover findes der masser af andre måder at forfine og raffinere landingssiden på. Et andet godt protip er, at forsøge at italesætte og imødegå folks forbehold eller fordumme overfor jeres produkt, ydelse eller firma. Det kan gøres både i forbindelse med præsentationen af hvad der er, I har til dem, og hvilke fordele de får ud af at købe det.
Drømmer du om en storsælgende landingsside?
Så får hjælp og sparring hos vores dygtige copywritere, som har hjulpet masser af andre firmaer med at skabe storsælgende landingssider — både efter denne og mere avancerede skabeloner.
Alt hvad du skal gøre, er at klikke her:
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!