Når du skal udvikle nyt indhold til din content marketing, der skal skabe nye besøgende til din hjemmeside, kan du lige så godt belave dig på, at konkurrencen er hård. For der findes allerede masser af indhold, der ranker højt i Google for det emne, du vil skrive om.
Så du skal byde ind med noget nyt og anderledes eller gøre det meget bedre, mere interessant og fængende end dine konkurrenter, for at bryde igennem støjmuren. Det er ikke nok, bare at skrive det samme som dem, der allerede ligger i top 10 på Google. Så bliver du valgt fra – for det har folk oftest allerede læst flere andre steder!
Når du skal vurdere eller planlægge dit indhold, skal du derfor være yderst kritisk og stille dig selv og dit indhold de fire spørgsmål, som vi stiller i denne artikel. Spørgsmålene er samtidig din guide på vejen mod at skabe godt indhold. Så tag med på rejsen og find opskriften på, hvad godt indhold er.
Er indholdet relevant og specifikt i forhold til søgehensigten?
Det allervigtigste – også for at opnå en så god placering i søgeresultaterne som muligt – er, om dit indhold er relevant og specifikt nok i forhold til det, som folk har søgt på, for at komme frem til dit indhold. Kort sagt:
Er der den mindste uoverensstemmelse eller mislyd, risikerer du, at den besøgende falder fra og vender så hurtigt tilbage til søgeresultaterne igen, at Google nedgraderer din sides placering i søgeresultaterne. For er bounce-raten på siden for høj, svarer indholdet nok ikke godt nok på det, som folk har søgt på – og så må siden længere ned i søgeresultaterne.
Derfor er det vigtigt, at du har:
- En fængende overskrift, der indeholder det eller de ord, som de har brugt i deres søgning
- En manchet eller underrubrik som giver dem de vigtigste pointer i dit svar. Så hvis de ikke læser andet på siden end overskrift og manchet, får de i hvert fald det vigtigste med.
- Et billede eller en illustration – gerne over folden – som bekræfter den besøgende i, at de er kommet til den rigtige side
- Punktopstillinger som giver overblik og samtidig bekræfter den besøgende i, at de er havnet det rigtige sted
- Måske en video som giver en audiovisuel præsentation af indholdet eller understøtter indholdet på en relevant måde
Jo større relevans alle dine indholdselementer har for den søgning, den besøgende har foretaget, jo større er dine chancer for, at dit indhold kommer op i den øverste del af søgeresultaterne.
Så det er slut med primært at udvikle indhold til bestemte søgeord. Du skal tænke søgehensigt og formål med søgningen. Så er der større chancer for, at du skaber godt indhold, der samtidig giver dig de bedste placeringer i søgeresultaterne.
Sørg også at have en klar plan for, hvad du vil have de besøgende til at foretage sig, når de har læst dit indhold. Med et godt call to action der passer til situationen, kan du holde dem på siden og dermed øge chancerne for at konvertere dem til kunder.
Er indholdet realistisk for målgruppen?
Det næste spørgsmål du skal stille dig selv er, om det er realistisk, at den besøgende kan forstå og bruge det indhold, som du har i tankerne til noget, når de har foretaget den søgning, som indholdet skal svare på. Passer indholdet til det sted, den besøgende er i sin søgen og er det realistisk, at de forslag, løsninger og så videre, som du giver, er noget de kan bruge på nuværende tidspunkt.
Realistisk handler også om, hvorvidt det er realistisk, at den besøgende vil læse den mængde indhold, som du har planlagt på siden. Virker det for langt, bliver det for nørdet eller irrelevant for den besøgende eller bevæger indholdet sig ud af en irrelevant tangent i forhold til den besøgendes hensigt med søgningen, er de hurtigere videre til noget andet.
Virker indholdet for svært eller som noget, folk allerede godt ved i forvejen, er de besøgende også meget hurtige til at vende tilbage til Googles søgeresultater for at finde et andet bud på indhold, der er mere relevant for dem. I begge tilfælde giver indholdet dem en dårlig oplevelse, fordi de føler at det har været tidsspilde at læse, og så kan du roligt regne med, at de er vaccinerede mod at vende tilbage til din hjemmeside igen lige med det samme.
Er indholdet forklarende og uddybende nok?
Hvorvidt indholdet er realistisk for den besøgende, at kunne bruge til noget, handler i høj grad også om, hvorvidt det forklarer eller uddyber emnet godt nok i forhold til den søgning den besøgende har foretaget og den hensigt vedkommende havde med søgningen.
Før du udvikler indholdet ned i detaljen, bør du beslutte dig for, hvad du forudsætter at folk ved i forvejen og hvor de skal være, når de har læst artiklen. Hvor meget klogere på emnet skal de blive?
Du bør også forholde dig til, hvor langt indholdet kommer til at flytte læseren. Hvor mange trin er der nødvendige på vejen, for at læseren når så langt, som du gerne vil have vedkommende – og er det i det hele taget realistisk at kunne flytte læseren så meget i en enkelt artikel, uden at den bliver for lang?
Der er også stor forskel på, hvor du skal lægge fokus i dit indhold. Jo mindre folk ved om emnet, jo mere fokus skal du have på hvorfor. Det kan være hvorfor de skal bruge den løsning, du foreslår til et problem eller hvilke fordele det giver dem. Jo bedre de forstår hvorfor, jo mere lydhøre bliver de for det budskab, du har til dem.
Dem som ved mere om et emne, vil helst have nogle flere tips og tricks til, hvordan de bliver endnu bedre. Det kan være i form af smarte genveje til at bruge en løsning, de allerede kender eller bruge den samme fremgangsmåde til at løse relaterede problemer – eller hvordan de løser specialtilfælde af det problem eller den udfordring, som din artikel handler om.
Uanset udgangspunkt og det ønskede mål for hvor læseren skal være, når han eller hun har læst artiklen, skal læseren sidde tilbage med en følelse af, at indholdet er forklarende og uddybende nok i forhold til, hvor læseren er og bringer ham eller hende videre i den retning, som de ønsker.
Er indholdet troværdigt og tillidsvækkende?
Den sidste faktor der skal være på plads, for at den besøgende får en god oplevelse med dit indhold, er, at indholdet virker troværdigt og tillidsvækkende.
Begge dele kommer af en kombination af dit sprogbrug, hvordan dine påstande, holdninger og udsagn stemmer overens med eller virker på målgruppen og – især for Google – hvilke kilder du refererer til i indholdet.
Holdninger og udsagn
Her er det ekstremt vigtigt at f.eks. holdninger og udsagn enten stemmer overens med målgruppen eller udfordrer deres normale tankegang inden for området. Vælger du den sidste tilgang, er det vigtigt, at ddu argumenterer letforståeligt og sagligt for, hvorfor den anderledes holdning eller vinkel på emnet giver – eventuelt bedre – mening.
Sprogbrug
Du skal være meget omhyggelig og påpasselig med dit sprogbrug eller ordvalg. Vælg ikke vendinger og termer, som målgruppen enten ikke kender eller finder upassende i sammenhængen – og undgå tomme floskler og det som vi hos webtextshop kalder for ”tomme tekster” eller ”hvid støj”. Det ses tit på firmahjemmesider. Det er tekst og vendinger, der i princippet kunne gælde for hvad som helst, fordi at der er så lidt kontekst i tekstens indhold, at det er umuligt at gennemskue, hvilket emne der er tale om. F.eks. som i dette eksempel:
“Vi er en unik virksomhed, der har et holistisk syn på, hvordan vi bedst beskytter virksomheders information. Gennem intelligente digitale løsninger skaber vi ro i sindet.”
I praksis er det kun ”hvordan vi bedst beskytter virksomheders information” og ”digitale løsninger ”, der giver et meget svagt hint om, at der er tale om en form for sikkerhedssoftware eller ‑system. Men selv det er så vagt i formuleringen, at det ikke er klart for nogen, hvad det helt præcist handler om.
Faktisk kunne denne sætning sagtens skiftes ud med alt muligt andet og stadig give mening:
“Vi er en unik virksomhed, der har et holistisk syn på, hvordan vi bedst saver den gren over, vi selv sider på. Gennem intelligente håndholdte løsninger skaber vi ro i sindet.”
Problemet er, at folk bliver irriteret over at læse indhold, der ikke giver dem noget og er så vaccinerede mod den slags marketingfloskler, at de filtrerer begge dele fra. Altså giver det ingen værdi at skrive – hverken for læserne eller dig som afsender. Hvad det i værste fald kan betyde for troværdigheden af både din tekst og dit firma, kan du læse mere om i artiklen om, hvorfor du oftest selv ender med at skære dig på dine skarpe priser.
Kilder, links og ankertekster
Når det kommer til dine kilder, skal du sørge for, at du har mulighed for at henvise til velansete hjemmesider inden for jeres branche. Det giver troværdighed hos læserne og hos Google giver link til stærke sider en bekræftelse på, at indholdet er i orden og bygger på troværdige kilder. Det giver pluspoint på kontoen, når din side skal indplaceres i søgeresultaterne.
Vær dog omhyggelig med, at du vælger en sikker ankertekst til linket til kilden. Det bedste er at vælge en neutral ankertekst, der hverken skader kildens anseelse hos Google eller overfører linkjuice fra din side på de søgeord, som du forsøger at ranke for.
Hvor godt kender du din målgruppe
I den sidste ende handler din evne til at ramme de fire faktorer, som vi har gennemgået i denne artikel af, hvor godt du kender din målgruppe. For til syvende og sidst er det dit indholds evne til at bidrage med noget af værdi for målgruppen om det emne, du skriver om, som afgør, hvorvidt de synes, at dit indhold er godt eller om det bare er helt ligegyldigt.
Læs mere om, hvordan du lærer din målgruppe bedre at kende her!
Vil du have hjælp og sparing til dit content marketing-indhold, så klik på Kontakt os-knappen her: