3 tips til at skrive
bedre SEO-tekster
Skal du skrive bedre SEO-tekster i 2021, bør du fokusere mindre på søgeordene og mere på at skabe kvalitetsindhold, der holder folk på din side. Det kræver, at du bruger flere kræfter på at skrive godt og inspirerende indhold, samt på at gøre teksten så indbydende som muligt. Det får du 3 tips til her.
SEO-tekster handler ikke længere om at få sat søgeordene ind på nogle bestemte steder eller sørge for, at de optræder ofte nok i din tekst. I stedet skal du:
- skrive indhold, der er relevant i forhold til intentionen den søgning, du blev fundet i
- sørge for at teksten er gennembearbejdet og bidrager læseren med noget ny viden
- opdele teksten, så den bliver let at overskue, og virker indbydende at gå i gang med
- sikre dig, at sproget er både flydende og spændende, så du holder læseren på siden
De første to punkter stiller højere krav til din research, end det var nødvendigt, når du skulle skrive SEO-tekster i gamle dage. Det var den slags tekster, der var skrevet for Googles skyld, for at du kunne komme til at ranke på bestemte søgeord. De virker ikke i dag.
SEO-tekster skrives til mennesker
For i dag kræver gode og effektive SEO-tekster, at dit indhold også er læseværdigt for mennesker, før Google finder det værd at ranke siden for de søgeord, du gerne vil findes på. Det sørger Google Rankbrain, og de såkaldte EAT-kriterier (Ekspertise, Autoritet og Troværdighed) for, som Google anvender i dag.
Derfor er du også nødt til at arbejde mere seriøst med de to sidste punkter i oversigten ovenfor. Det kræver, at du gør mere ud af din tekst. Samt at du aktivt bruger de 3 tips til at få folk til at blive på siden, når de først er kommet derind fra en søgning.
Tip 1: Skriv fængende overskrifter, og underrubrikker der sælger udbyttet ind
Gode overskrifter har altid været en nødvendighed, hvis du skulle gøre dig håb om at fange nettets flygtige besøgende. Det har ikke ændret sig – tværtimod.
Skal du have en chance for, at folk bliver hængende på siden, er det vigtigt, at overskriften er formuleret både dækkende, vækkende og æggende (som journalisterne siger). Samt at den besøgende straks kan se, at den her tekst lever op til intentionen med deres søgning.
Så har den besøgende søgt på f.eks. ”utæt vandrør”, skal overskriften måske hedde noget i retning af ”5 tips til at stoppe et utæt vandrør”. Det skal nok fange deres opmærksomhed.
Sørg også for at anvende en tydelig fremhævet underrubrik, der opsummerer de vigtigste budskaber og sælger tekstens udbytte for læseren ind. Det er også med til at sikre, at flere bliver overbeviste om, at din tekst er værd at blive på siden for at læse.
Tip 2: Gør det nemt at få hul på teksten
Dernæst er det vigtigt, at læseren finder teksten overskuelig og overkommelig at gå i gang med.
Det kan du gøre ved at:
- Bruge tydelige mellemrubrikker til at opdele teksten med jævne mellemrum
- Anvende korte afsnit med mange korte sætninger fremfor store tekstblokke
- Anvende en punktopstilling tidligt i teksten – og gerne flere senere i teksten
Anvender du disse tre elementer strategisk korrekt, kan du effektivt lede de besøgende ned gennem din tekst. Først ved at skimme mellemrubrikker og punktopstillinger. Og ved af de mange korte afsnit gør den nemmere at tage teksten i små bidder ad gangen. Især på mobilen.
Endelig kan du fremme denne effekt ved at bruge en række opsætningsmæssige tricks, der også kendes fra landingssider. De bryder effektivt tekstmuren op i koncentrationsintervaller.
Tip 3: Peg hele tiden fremad i din tekst
Skal de besøgende fortsætte med at læse, når de først er kommet i gang, skal du tilrettelægge og skrive din tekst, så den hele tiden leder dem fremad. Og så den hele tiden gør dem nysgerrige på, hvad der nu kommer.
Her kan du aktivt anvende de såkaldte bucket brigades eller seeds of curiosity.
Det er en kort sætning eller frase, der øger læserens nysgerrighed på det næste, der står i teksten. På den måde kan du få de besøgende til at fortsætte læsningen. Også selv om de måske var lige ved at tabe interessen eller miste koncentrationen.
Hvordan gør du det?
Ja, du har lige oplevet det. En bucket brigade placeres enten i slutningen af et afsnit eller på en linje for sig i teksten. F.eks.:
- Der er mere endnu!
- Nu skal jeg fortælle dig hvorfor!
- Pas på: Nu bliver det farligt!
- Hvordan gør du det?
Og mange flere.
Der findes et hav af bucket brigades-typer, som hver især spiller på nysgerrighed, videbegær og andre menneskelige følelser.
Så stop en bucket brigade ind, hver gang du lige har gennemgået noget tungt, teknisk eller detaljeret i teksten. Så er der større chancer for, at folk forsætter med at læse videre.
Skal vi hjælpe dig med dine SEO-tekster?
Så kontakt os hos yes-marketing! Vi har ry for at skrive spændende og engagerende tekster, der tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til kunder. Giv os et ring på 29 72 55 73, send en mail til info@yes-marketing.dk eller klik på Kontakt os-knappen herunder.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!