10 tips til at skrive et godt blogindlæg
71 % af alle B2B-kunder lander på et eller flere blogindlæg i løbet af deres kunderejse. Derfor er det fortsat vigtigt, at du sørger for at skrive gode, fængende og inspirerende blogindlæg om de problemer, udfordringer, drømme og håb, som dine kunder har i relation til dine produkter. Læs med her, og få 10 tips til, hvordan du skriver et godt og fængende blogindlæg.
B logindlæg er lige så populære i dag, som de var for de snart 20 år siden, hvor blog-begrebet blev lanceret.
Dengang var blogindlæg tænkt som kortere eller længere indlæg på din personlige ”weblog” (deraf navnet). Altså en slags online dagbog, hvor du skrev om alt, lige fra hvad du havde oplevet i løbet ad dagen, og til dine tanker om dette eller hint emne – eller din uforbeholdne mening om de emner, der nu var oppe i tiden.
I dag er der meget få sådanne weblogs tilbage. Kun nogle enkelte kendisbloggere kører stadig den stil på deres blog.
Til gengæld er blogbegrebet ikke længere kun forbeholdt kendisser og privatpersoner. De fleste firmaer har også en blog på hjemmesiden i dag. Her bruges blog-begrebet mere bredt som betegnelse for en artikelsamling, et indholdsunivers eller en vidensbase. Sådan lidt i stil med den samling af artikler om alt lige fra content marketing- og online salgsstrategier og til copywriting, som vi har her på vores blog.
Firmaets blog er en særdeles effektiv måde til at både tiltrække og fastholde nye kundeemner allerede tidligt på deres kunderejse – og til målrettet at opbygge tillid til dit firma og dets produkter og ydelser.
Derfor spiller firmaets blog stadig en yderst vigtig rolle i de fleste virksomheders online marketingstrategi. Og derfor er det fortsat vigtigt, at du kan skrue et godt blogindlæg sammen til din målgruppe.
10 tips til bedre blogindlæg – kort version
Tip #01: Kend din læser – Find ud af alt om din målgruppe. Ikke bare deres alder og interesser, men også deres værste frygt, største drømme og hvilke problemer og udfordringer, de slås med i hverdagen.
Tip #02: Fang dem med en fængende overskrift – der både vækker deres interesse, ægger deres nysgerrighed, og giver et dækkende indtryk af, hvilket udbytte de får ud af at læse dit blogindlæg.
Tip #03: Besvar kun 1 spørgsmål i hver blogpost – Det gør det ukompliceret for den besøgende at forstå dit indlæg, nemmere at komme til at ranke for den pågældende søgning, og lettere at skrive indlægget.
Tip #04: Sæt krogen i din læser fra starten – Det første indtryk af din tekst er vigtig. Så sørg for at skrive en stærk underrubrik, der sælger teksten ind, og start din brødtekst, så læseren holdes fanget fra starten.
Tip #05: Få dit blogindlæg til at se overkommeligt ud – så læseren ikke bliver skræmt af en voldsom tekstmur. Korte afsnit, mange mellemrubrikker og en eller flere punktopstillinger løsner teksten op.
Tip #06: Gør det let at skimme dit blogindlæg – Brug tip #05, plus hold dig til en enkelt pointe i hvert afsnit. Brug også første sætning i afsnittet som en slags overskrift. Overvej eventuelt at fremhæve vigtige pointer.
Tip #07: Husk at gøre teksten mobilvenlig – Brug tip #05 og # 06, plus sørg for at ingen afsnit er længere, end de kan læses i deres helhed uden at skulle scrolle på en lille mobilskærm. Husk også læsevenlig skrift.
Tip #08: Skab en vinkel, der får dit blogindlæg til at skille sig ud – Skriver du det samme som alle andre, glemmer folk nemt, hvor de har læst det henne. Så find din egen vinkel, og giv folk noget unikt indhold.
Tip #09: Sæt kvalitet over kvalitet – Det handler ikke om at udgive meget, men udgive gennemarbejdede blogindlæg, hvor du er generøs med din viden. Det giver de besøgende den bedste oplevelse.
Tip #10: Slut af med et brag – og en klar retning – Blæs håret tilbage på din læser til sidst, og send dem videre til andet af det gode indhold, du har på bloggen. Eller til relevante produkter eller tjenester.
Kend din læser
Det allervigtigste for dig, når du skal skrive et blogindlæg, er, at du kender dine læsere – altså de besøgende, der kommer på jeres hjemmeside. Det gælder ikke blot de demografiske data, som f.eks. køn, alder og hvor de bor.
Nej, allervigtigst er det at kende de problemer, udfordringer, drømme og håb som de har.
Ved målrettet at udvikle indhold, der berører netop disse emner – og ved at præsentere nye og unikke vinkler på disse – øges dine chancer for, at det er dit blogindlæg, din målgruppe vælger i søgeresultaterne. Samt at de andre blogindlæg, du har på firmaets blog, også virker interessante at læse.
Derudover er det også en god idé, at du har sat dig ind i, hvad målgruppen allerede ved, har af meninger og har hørt andre steder om det emne, dit blogindlæg omhandler. Samt at du ved noget om:
- hvilke sociale medieplatforme, læserne færdes på
- hvilke serier, de binger på streamingtjenesterne
- hvilke bøger eller bogserier, de læser eller hører
- hvilke film og filmgenrer, de synes, er gode
Det er også en god idé at have et godt indblik i, hvilke andre interesser de besøgende har ud over det emneområde, som din blog omhandler.
Det giver dig både masser af viden om, hvordan du får en krog i de besøgende. Og hvilke referencer du kan komme med i dine tekster, som du er sikker på, de kender. For jo mere du og din læser har til fælles, jo mere interessant er det at læse, hvad du skriver.
Den bedste måde at indhente den viden på er ved at foretage en struktureret og velovervejet målgruppeanalyse. F.eks. efter den model vi præsenterer i den gratis e‑bog Vejen til godt indhold.
Fang dem med en fængende overskrift
Det måske allervigtigste element i dit blogindlæg er overskriften. Det er oftest den, der får fanget din læser ind – og får hende eller ham til at dele indlægget.
Ifølge Ryan Robinsons blogstatistik* får en god overskrift hele 6 ud af 10 besøgende til at dele dit indlæg på de sociale medier – uden at de nødvendigvis har læst noget som helst andet af din blogpost!
Det kan være fordi overskriften er formuleret på en måde, så dem, der deler indlægget, får større anseelse i deres omgangskreds ved at dele det. Eller fordi det omhandler et emne, som mange eller specifikke personer i deres omgangskreds synes, er interessant.
Derfor er der god grund til at gøre dig umage med at skrive overskriften, så den både er
- Vækkende – Får læseren til at stoppe op, når de falder over dit blogindlæg
- Æggende – Gør læseren nysgerrig på indholdet, så de begynder at læse det
- Dækkende – Giver et klart billede af det udbytte, indholdet kan give
Til blogindlæg kan du med fordel bruge overskriftsskabeloner, der spiller på problemstillingen eller taler direkte til udbyttet ved løsningen. F.eks. ved at bruge disse 7 grundelementer til fængende overskrifter.
BONUSTIPS: Sælg dit blogindlæg ind allerede i søgeresultaterne
Faktisk er dit blogindlægs title og meta description mindst lige så vigtig som overskriften på selve siden med blogindlægget. For din title og meta description er det første, din kommende læser ser, når han eller hun trævler søgeresultaterne igennem for at finde det mest lovende svar på deres søgning.
Din title skal være lige så fængende som overskriften – hvis det ikke er overskriften, du genbruger. Og meta description’en skal sælge klikket til siden ind ved at fokusere på det udbytte, den besøgende får ud af at læse indholdet i blogposten.
Besvar aldrig mere end et spørgsmål i hver blogpost
Skal dit blogindlæg stå fuldstændigt skarpt for den besøgende, må det aldrig besvare mere end ét spørgsmål, omhandle mere end ét emne og maksimalt have én vigtig pointe.
Det må selvfølgelig godt besvare flere delspørgsmål, omhandle flere underemner eller have flere underliggende pointer. Men de skal alle sammen være tæt forbundet med eller støtte op om hovedemnet/spørgsmålet/pointen for blogposten.
Det er stadig en god strategi at udvikle blogindlæg til alle de mest almindelige spørgsmål inden for din branche. Og til de longtail-søgninger, målgruppen har. Besvar et spørgsmål eller en longtail-søgning i hvert blogindlæg.
Det gør det det meget nemmere at målrette blogindlægget, så der er størst mulig chance for, at det fanger den besøgende. Ved at målrette indholdet, så det kun besvarer ét spørgsmål eller én søgning, reducerer det risikoen for, at du får skrevet en blogpost, som den besøgende løber træt i. Eller som kommer til at virke alt for lang, ukonkret, ufokuseret eller uoverskuelig for læseren.
Samtidig er det nemmere at komme til ranke godt på relevante søgninger – og komme til at optræde mange gange i forskellige søgeresultater hen over jeres kunders rejse på vej mod at blive kunder hos jer.
Vil du sikre, at du holder dig på rette spor gennem hele teksten, kan du med fordel formulere en sammenfattende sætning, der opsummerer tekstens vigtigste budskab. Derved bliver det nemt at afgøre, hvad der skal med, og hvad du bør udelade, hvis teksten skal stå så skarp og tydelig for læseren som muligt.
Sæt krogen i din læser fra starten
Ligesom når du møder nye mennesker, er det vigtigt at din tekst giver et godt førstehåndsindtryk – når først overskriften har stoppet den besøgende op på din side.
Her kan du med fordel bruge en fremhævet underrubrik (også kaldet en manchet) lige under overskriften til at give den besøgende tekstens vigtigste pointer og sælge udbyttet af at læse dit blogindlæg ind. Er den vigtigste pointe overraskende, eller er det lovede udbytte stort, vil det øge chancen for, at den besøgende går videre med enten at skimme teksten (se senere) eller læse tekstens første afsnit.
Det første afsnit i teksten er det, der kommer lige efter underrubrikken. Det sætter scenen for dit blogindlæg. Derfor har det oftest en afgørende betydning for, om den besøgende forsætter med at læse resten af teksten.
Sådan fanger du din læser
Derfor er det vigtigt, at den første sætning i teksten fanger dem. F.eks. ved at:
- Fortælle om en situation, en problemstilling eller en udfordring, den besøgende allerede kender fra sin egen hverdag
- Komme med et overraskende eller måske provokerende postulat, som du så lover en uddybning på i resten af teksten
- Vække en følelse hos den besøgende, der giver dem lyst til at læse videre
- Stille et spørgsmål, fremsætte en mening eller noget andet, som vækker læserens nysgerrighed
- Fortælle en historie om en person (måske dig selv), der minder meget om dem selv
- Fortælle hvor godt alting bliver, når de først har læst det, som du skriver om i din blogpost
Det vigtigste er, at det du åbner med, dels er noget, den besøgende finder relevant eller interessant, og dels at det virker som en logisk fortsættelse på det, du har skrevet i overskriften og underrubrikken.
En af de mest effektive måder at starte dit blogindlæg på er ved at fortælle en historie. F.eks. ved at bruge det gamle storytelling-kneb, vi har skrevet om her.
Få dit blogindlæg til at se overkommeligt ud
Når det kommer til resten af teksten i din blogpost, er det vigtigt, at den er skrevet, så den virker nem og overskuelig at læse. Det giver en meget større chance for, at de besøgende begynder at læse den.
Ved at skrive korte afsnit med mange korte sætninger virker teksten nemmere at komme igennem for den besøgende. Men overgør det ikke, så der bliver alt for mange korte afsnit. Variér afsnitslængden, så teksten får et varieret udtryk.
Samtidig gør masser af luft på siden, korte linjer og god kontrast mellem farven på teksten og baggrunden også teksten meget lettere at gå til.
Endelig kan du også med fordel dele designet på siden op, så du gør det nemt for læseren at inddele den i koncentrationsintervaller. Derved bryder du tekstmuren ned og skaber en tekst, som læseren får lyst til at gå på opdagelse i.
Ved at indlede eller afslutte hvert koncentrationsinterval med gode, relevante billeder eller videoer, kan du gøre teksten endnu mere spændende.
Kan du skrive den tilhørende billedtekst til disse elementer, så de gør den besøgende nysgerrig på at gå i dybden med brødteksten, i nærheden af billedet, kan du nemmere holde de mere modvillige læsere fanget.
Mellemrubrikker og punktopstillinger gør også teksten mere overskuelig
Lige som korte afsnit, er det også vigtigt, at du får skrevet nogle fængende mellemrubrikker – og at der er mange af dem. Mellemrubrikkerne opdeler teksten i logiske bidder. Samtidig er det velegnede steder for den besøgende at holde en pause i læsningen – fordi det er nemt at finde tilbage til, hvor han eller hun var kommet til.
Endelig kan du med fordel bruge en eller flere punktopstillinger i teksten til at give overblik og gøre den besøgende nysgerrig på tekstens indhold. F.eks. kan det være en god idé at indsætte en punktopstilling efter det indledende afsnit i brødteksten, der giver overblik. Især hvis der er tale om en lang blogpost.
Gør det nemt at skimme blogposten
Der findes stadig masser af dårlige, gammeldags ”SEO-tekster” rundt om på nettet. Derfor skimmer de fleste af os altid lige først de blogindlæg, vi lander på fra søgeresultaterne. Så kan vi hurtigt afgøre, om de er værd at ofre vores tid på at læse.
Derfor bør du sørge for, at teksten i din blogpost er opbygget, så den er nem at skimme.
Har du allerede sørget for, at teksten virker overkommelig at læse, er du allerede godt på vej. Mange mellemrubrikker, en eller flere punktopstillinger og korte afsnit med mange korte sætninger i gør det meget nemmere at skimme teksten.
Især hvis du samtidig kun holder dig til én pointe i hvert afsnit. Derved kan du starte hvert afsnit med at skrive det vigtigste først. Altså lade den første sætning fungere som overskriften. Og så bruge resten af sætningerne i afsnittet til at uddybe denne. Ganske som journalister bruger nyhedstrekanten til at skrive artikler til aviser og nyhedsmedier.
Du kan læse mere om at skrive afsnit til nettet her.
En fjerde faktor, som gør det ekstra nemt at skimme din tekst, er, hvis du fremhæver alle tekstens vigtige pointer. F.eks. med fed skrift.
Derved bliver det vigtigste i hvert afsnit ekstra nemt at få øje på. Ganske som du sandsynligvis har brugt understregning med blyant eller en overstregningspen til at fremhæve tekstens vigtigste pointer i de lærebøger, du havde, dengang du gik i skole.
Gør teksten mobilvenlig
Nøjagtig de samme parametre, som gør teksten mere overskuelig og nemmere at skimme, gør det samtidig nemt at skrive mobilvenlige tekster. Det er netop tekster, hvor hvert afsnit er så kort, at det kan overskues på selv de allermindste mobilskærme, uden at du behøver at scrolle.
Det vil sige, at du bør holde hvert enkelt afsnit på maksimalt 70 ord – og gerne mindre end det.
Samtidig bør du vælge nogle skrifttyper, der er nemme at læse selv i en forholdsvis lille skriftstørrelse – samt sørge for en god kontrast mellem farven på skriften og baggrunden.
Og behøver jeg nævne, at du selvfølgelig skal bruge et responsivt webdesign på din blog?
Skab en unik vinkel og skrivestil
Der findes masser af blogindlæg på nettet, der er skrevet for, at firmaets hjemmeside kan komme til at ranke på de samme vigtige søgeord som konkurrenterne. Og som derfor omhandler emnerne på nøjagtig samme måde, giver nøjagtigt de samme oplysninger og bruger nøjagtig de samme ord og termer.
Det gøres oftest for at give teksten de bedste muligheder for at komme til at ranke på de samme søgeord som konkurrenterne. Eller fordi skribenten ikke har den fornødne viden om emnet.
Har de besøgende allerede læse konkurrenternes blogposter eller andre tekster – og ikke finder noget nyt, anderledes eller overraskende i jeres bud på emnet. Ja, så fremstår I bare som nogen, der sagde det samme som de andre. Og dermed bliver I hurtigt glemt eller valgt fra, fordi I ikke bedrog med noget nyt.
Derfor er det vigtigt, at du altid sørger for at bidrage med noget nyt, noget unikt eller noget, som de andre ikke har med. Gerne først i teksten – ja, helst allerede i overskriften eller underrubrikken. Så kan de besøgende hurtigt opdage, at I kan give dem noget andet end konkurrenterne.
Det kan være i form af ny eller helt unik viden, som I er de eneste, der har.
Eller i form af en anderledes vinkel eller tilgang til emner.
Eller en helt særlig skrivestil.
Især det sidste er vigtigt. At jeres blogindlæg er skrevet på en måde – og helst også har et design – som gør det nemt at genkende dem. Derved øger du chancen for, at de besøgende samtidig forbinder denne skrivestil med dit firma eller dit brand. Og dermed også ender med at huske det bedre. Netop på grund af skrivestilen.
Sæt kvalitet over kvantitet
Netop det unikke element i dine blogposter er vigtigere end nogensinde. For hvor du tidligere havde nemt ved at skabe en følgeskare, bare ved regelmæssigt at udgive et nyt blogindlæg, er der i dag så mange blogs og så meget indhold på nettet, at folk er blevet meget mere kræsne.
Derfor er kvaliteten af de enkelte indlæg – og din evne til at stikke ud, være trendsættende og gøre noget andet end konkurrenterne – vigtigere, end at du udgiver et nyt indlæg hver evig eneste uge.
Samtidig er Google Rank Brain i dag en vigtig del af Googles vurdering af de enkelte sider på nettet. Det er en forholdsvis enkelt form for kunstig intelligens. Den ser blandt andet på, hvor længe der går, før folk kommer tilbage til søgeresultaterne igen, efter Google har henvist dem til en af dine blogposter.
Varer det længe, var det et godt valg at vise det pågældende blogindlæg som søgeresultat for søgningen. Derfor får din side en højere placering i søgeresultaterne, næste gang nogen foretager den samme søgning. Men kommer folk hurtigere retur, vil din side få en lavere placering, næste gang nogen søger på det samme.
Derfor bliver blogindlæg, der er i stand til at holde på de besøgende, præmieret med højere placeringer i søgeresultaterne. Det er de nemlig kun, hvis indholdet er fængende, engagerende og relevant for den pågældende søgning.
Så sats på kvaliteten, vær generøs med din viden, og skab en god oplevelse for de besøgende, hver gang de lander på din blog fra en søgning. Det øger samtidig chancerne for, at de husker din blog og dit brand. Og for at de pr. automatik vil vælge din blog, næste gang de falder over den i søgeresultaterne.
Slut af med et brag – og en klar retning!
Ligesom det første indtryk, du giver dine besøgende, er vigtig for, hvorvidt de går i gang med at læse din blogpost, lige så vigtigt er det, hvilket indtryk du efterlader dem med, når de er færdige med at læse indlægget.
Allerbedst er det, hvis du slutter af på en måde, der virkelig blæser håret tilbage på den besøgende – og efterlader dem med følelsen af, at de for alvor er blevet beriget med en ny indsigt, ny viden eller har fået ny energi, nye kræfter eller nye input til at løse deres problem, opnå deres mål, eller hvad det nu måtte være, der sendte dem ind på dit blogindlæg.
Lige så vigtigt, som at du altid efterlader dine læsere begejstrede, er det, at du sender dem videre i en klar og relevant retning. Altså at blogindlægget slutter med et klart call to action.
Enten ved at sende de besøgende videre til noget andet relevant – og naturligvis lige så godt – indhold på din hjemmeside eller videre på deres kunderejse. Enten til noget indhold, der bringer dem tættere på at blive kunde i dit firma eller til et konkret produkt eller tjeneste, der kan løse det problem, de har søgt en løsning på, eller giver dem det udbytte, de leder efter.
Skal vi skrive jeres blogindlæg
Hos kommunikations- og marketingbureauet YES! skriver vi hver uge masser af spændende blogindlæg til vores kunder. Oftest i form af blogposter, der målrettet uddanner de besøgende til at blive kunder hos vores kunder. Eller som spiller en bestemt rolle på kunderejsen, eller får kundernes hjemmeside til at ranke for vigtige søgeord, søgefraser eller long tails. Uden at vi bare gentager konkurrenterne.
Uanset dit behov kan vi lægge en strategi og en plan for jeres blogindhold, der giver jer den største effekt af det budget, I har afsat. Samtidig sørger vi naturligvis for at få indhentet den viden, som gør det muligt for os at skabe blogindlæg, der øser af jeres unikke viden. Og lyder præcis sådan, som I gerne vil fremstå over for jeres kunder.
Kontakt os i dag ved at ringe 29 72 55 73, skrive en mail til info@yes-marketing.dk eller klikke på Kontakt os-knappen herunder. Så kan vi sammen få lagt en plan og komme i gang med at producere de indlæg til jeres blog, som målrettet tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til kunder i jeres forretning.
Referencer
Ryan Robinsons blogstatistik: https://www.ryrob.com/blogging-statistics/
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!